Begrijpelijke taal op je website

Begrijpelijke taal

Als ondernemer heb je een website om mensen te vertellen over jouw producten of diensten en om ze diezelfde producten en diensten te verkopen. Wanneer jouw website dus niet wordt begrepen door een bezoeker, is de kans groot dat hij de website verlaat en jij een klant misloopt. Het belang van het gebruik van begrijpelijke taal wordt onderschat en leidt daarmee ook (te) vaak tot miscommunicatie met klanten. Om te voorkomen dat ook jij klanten verliest aan een moeilijk leesbare website leggen wij je graag uit hoe je hier mee om moet gaan.

Verschillen in taalbegrip

Begrijpelijke taal

Het belang van begrijpelijke taal komt doordat er binnen Nederland behoorlijk wat verschillen zijn als het gaat over taalbegrip. Zo heeft één op de vijf mensen moeite met lezen en/of schrijven. Dit heeft dus gevolgen voor het taalniveau van mensen. Dat taalniveau geeft aan in hoeverre iemand taal begrijpt en kan gebruiken. Daarbij wordt iemand die net de taal begint te leren niveau A1, en iemand die de taal in alle onderdelen beheerst, ongeacht moeilijke woorden of het gebruik van vaktaal (jargon). Bedrijven gebruiken over het algemeen taalgebruik op niveau C1, terwijl maarliefst 60% van de Nederlanders dit niet begrijpt.

Gevaren te moeilijk taalgebruik

Dat verschil in taalniveau kan jou als ondernemer behoorlijk wat kosten. Wanneer iemand de tekst niet begrijpt raakt hij of zij gefrustreerd, en kun jij naar je nieuwe klant fluiten. Mensen stoppen met het lezen van jouw tekst of lezen het helemaal niet. Bovendien kan het leiden tot misverstanden, bijvoorbeeld bij verzendmethodes of betaalmethodes. Dit kan ervoor zorgen dat een klant een product terugstuurt omdat de tekst niet begrepen werd. Door begrijpelijke tekst had je dit probleem kunnen voorkomen. Of een klant kiest voor een ander bedrijf, omdat die wel duidelijk communiceert.

Maak jouw website begrijpelijk

Het is dus van belang om duidelijke en begrijpelijke teksten op je website te plaatsen. Teksten op taalniveau B1 zijn hier het meest voor geschikt. Met deze aandachtspunten zorg je ervoor dat jouw website begrijpelijk is:

  • Duidelijk titels
  • Gebruik tussenkoppen en opsommingen
  • Korte alinea’s
  • Eenvoudige woorden gebruiken en jargon uitleggen
  • Zo min mogelijk spreekwoorden en uitdrukkingen gebruiken

Jouw website begrijpelijk maken?

Wil jij ook duidelijk communiceren naar je doelgroep zodat jouw website begrijpelijk blijft? Wij helpen je graag met het opzetten van de teksten en de marketing op een duidelijke en begrijpelijke manier. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

contact caramelo media

Bereik jouw doel. Met de juiste aanpak.

Heb je een vraag of wil je meer weten? Bel ons direct of stuur even een mailtje. We komen graag met jou in contact!

=