De kracht van online marketing is meetbaarheid. Je kunt relatief eenvoudig alles meten. Zo kun je beoordelen of het de investering waard is en of het aan je wensen voldoet. Is het allemaal naar wens? Dan kun je meer investeren. Ben je niet tevreden? Probeer je wat anders!
Het meten van resultaten is belangrijk om je doelstellingen te behalen. Je kunt een hoop dingen meten, daarom is het belangrijk om een online marketingdoelstelling te hebben, zodat je je daar op kunt richten en daar de metingen van kunt analyseren. We bespreken graag de verschillende online marketingdoelstellingen!
1. Verkopen
De meeste bedrijven die bij ons komen willen meer klanten en/of meer omzet. Hierbij is het van belang om de juiste investeringen te doen. Het is belangrijk om te bepalen wat een communicatie-uiting mag kosten ten opzichte van de omzet. Je wil immers verkopen in je webshop, maar niet ten koste van alles.
Je kunt verschillende verkoopdoelstellingen bepalen, zoals omzetgroei, stijging van het aantal verkopen, stijgingen van de gemiddelde orderwaarde of stijging van het aantal herhalingsaankopen. Het is van belang om één of twee doelen te stellen, zodat daar de juiste middelen voor ingezet kunnen worden.
2. Leads
Een lead kan bijvoorbeeld een ingevuld contactformulier zijn, een telefoontje, een mailtje of een bel-mij-terug verzoek. Voor bedrijven die vooral diensten verzorgen en niet zozeer producten, is dit een goede online marketingdoelstelling. Enkele voorbeelden van doelstelling zijn: het aantal leads, telefonische contactopnames of de downloads van een whitepaper verhogen, de kwaliteit van de leads verbeteren of de stijging van het aantal afgesloten proefabonnementen.
3. Bereik
Deze doelstelling is interessant voor bedrijven die de nieuwste nieuwtjes delen, adviezen uitbrengen of ijzersterke artikelen schrijven. Dan wil je zoveel mogelijk mensen bereiken om deze informatie over te brengen. Ook hier kun je weer verschillende doelstellingen bepalen, zoals het aantal personen binnen een bepaalde leeftijd in Tilburg, het bereik van een doelgroep met een bepaalde frequentie of herhalingsbezoeken op de website.
Uiteraard zijn dit maar een aantal voorbeelden van online marketingdoelstellingen. Wil jij advies over een goede online marketingdoelstelling, hulp bij het inzetten van de juiste online communicatie-uitingen en zien wat je behaalde resultaten zijn? Neem dan nu contact op, wij helpen je graag!