Marketing draait om het verpakken van boodschappen. Zodanig dat je bezoekers, lezers of gebruikers het gevoel geeft dat ze er niet om heen kunnen en jouw product of dienst wel moeten gebruiken. Dat kan natuurlijk op vele manieren. Een boodschap in een dusdanig jasje gieten dat jouw product of dienst er beter uitkomt noemen we framing. Dit kan bepalend zijn voor de keuze van je doelgroep, dus zetten we graag een aantal mogelijkheden voor je op een rijtje.
Abstract vs. concreet
Een van de meest gebruikte technieken in de marketing is het gebruik van abstracte of concrete omschrijvingen. Zo maak je een positieve boodschap zo concreet mogelijk, om te benadrukken hoe goed het is. Van een negatieve boodschap maak je daarentegen juist een abstract verhaal, zodat de negatieve lading wordt afgezwakt en het net lijkt of alles goed is. Zo zal er bijvoorbeeld altijd gecommuniceerd worden dat uw rekening omlaag gaat, wat zeer concreet is. Bij een stijging zal er echter worden aangegeven dat de tarieven gewijzigd worden, wat meer abstract is. De boodschap wordt ingepakt zodat het uiteindelijke nieuws zo min mogelijk schade brengt aan de ontvanger.
Positief vs. negatief
Naast de keuze tussen een boodschap abstract of concreet brengen kun je ook de invalshoek volledig zelf bepalen. Ook hier wil je als marketeer een zo positief mogelijke boodschap overbrengen. Dus ga je het nieuws op een positieve manier brengen, terwijl het nieuws op zichzelf misschien helemaal niet zo positief is. Zo kan een stijging van je energiekosten worden gepresenteerd onder het mom dat ‘de prijzen minder zijn gestegen dan vorig jaar’, wat het als positief nieuws bestempeld. Maar feit blijft dat uw rekening stijgt, en u dus meer moet betalen. Dus een boodschap kan ook op een positieve of negatieve manier geframed worden.
Boodschap bepalen
Je hebt dus behoorlijk in eigen hand hoe een bepaalde boodschap terecht komt bij jouw (potentiële) klant. Door iets concreet te maken, waardoor iedereen het snapt, kun je de pluspunten heel erg naar voren laten komen. Met het abstract maken van zaken verbloem je een beetje wat er misgaat. Of je kunt de boodschap positief laten klinken, al is het nieuws misschien wel eerder negatief. Deze marketingtrucs dragen bij aan het uiteindelijke doel: overtuigen dat jouw product of dienst voor de lezer werkt.
Jouw optimale marketingboodschap?
Wil jij dat de informatie zo goed mogelijk wordt ontvangen door je bezoekers? Dan is het belangrijk te bekijken naar hoe jij je boodschap verpakt. Wij helpen je graag met jouw online marketingcommunicatie, zodat de boodschap goed overkomt. Voor meer informatie of vragen over onze diensten kun je altijd contact met ons opnemen. We bekijken graag hoe we jou kunnen helpen.