De populariteit van Pinterest is de afgelopen tijd al enorm gestegen. Populariteit betekent kansen voor de marketing van bijvoorbeeld je webshop. Maar waar liggen die kansen om je marketing te ondersteunen met dit platform, en hoe benut je ze? Wij vertellen je alles over de meerwaarde van Pinterest en hoe je de kansen van advertenties kunt aanpakken.
Wie en wat op Pinterest?
Pinterest is het marketingkanaal voor inspiratie. Of je nu de boel wilt gaan verbouwen of op zoek bent naar nieuwe kleding, op Pinterest krijg je diverse suggesties te zien waarmee jouw fantasie weer gevuld wordt, en uiteindelijk je koopdrang geprikkeld wordt.
Op dit visuele platform is de doelgroep een stuk concreter dan op andere grote platformen als Facebook en Instagram. Op Pinterest vind je namelijk beslissers, mensen (in het geval van Pinterest voornamelijk vrouwen) die op het punt staan een aankoop te doen.
Advertenties inzetten
Dankzij de duidelijke doelgroep met potentiële klanten is het advertentieplatform van Pinterest een zeer interessant kanaal om toe te voegen aan je marketingmix. Zeker als je het bereik van jouw webshop wilt vergroten onder een specifieke doelgroep die bijvoorbeeld geïnteresseerd is en mode, of voeding.
Het opzetten van een advertentie in Pinterest is vrij eenvoudig en te vergelijken met adverteren op Facebook, maar dan zonder alle onhandige advertentieformaten. Je kunt je campagne focussen op bereik, verkeer of verkopen en kunt hiervoor verschillende doelgroepen instellen, zoals op basis van interesses of de remarketing van websitebezoekers.
Zoekfunctie benutten
Er is echter een interessant verschil met adverteren via andere social media kanalen. Pinterest heeft namelijk ook een zoeknetwerk, waarbij je kunt zoeken op nieuwe inspiratie voor bepaalde zaken. En een zoekmachine betekent ook targeting op zoekresultaten. En zo kun je heel specifiek richten op mensen met de juiste intentie, iets wat niet mogelijk is bij andere campagnes via social media.
Profiteer van de kansen op Pinterest
Het is duidelijk dat voor diverse bedrijven Pinterest een grote meerwaarde kan zijn om mensen te bereiken die volop in het aankoopproces zitten en op zoek zijn naar iets nieuws. Ben jij benieuwd of Pinterest ook iets voor jouw webshop is? Kom dan eens langs om jouw marketingstrategie te bespreken. We kijken waar je staat en waar je naartoe wilt en bespreken graag wat de mogelijkheden zijn voor jouw marketing.