Ephemeral content is een term die in de marketing wereld wordt gebruikt voor content die slechts tijdelijk beschikbaar is. Hierbij kun je denken aan platformen als Snapchat, waar alle content na 24 uur verdwijnt. Andere voorbeelden zijn de story-functies van Facebook en Instagram waarbij je ook tijdelijk beeldmateriaal kunt uploaden. Dit type content wordt steeds meer ingezet als marketingtool, en met succes. In dit artikel laten we zien hoe en vooral waarom ephemeral content werkt en waarom je het zelf misschien ook moet gaan gebruiken.
Werking van ephemeral content
De tijdelijkheid waar ephemeral content om draait kan zorgen voor een hoger engagement. De tijdelijkheid zorgt namelijk voor een bepaalde exclusiviteit waardoor mensen eerder geneigd zijn je content te volgen. Bovendien speelt ephemeral content heel goed in op het fear of missing out principe. Mensen zijn continu bang om iets te missen. Content die slechts enkele uren beschikbaar is, triggert dat gevoel. Daardoor keert je doelgroep terug en kun je ze aan je binden.
Voordelen van ephemeral content
- Gericht op conversie. De kijker kan gelijk reageren op de content waardoor je direct in contact kan komen met je doelgroep. Doordat ephemeral content vaak full-screen is, heb je bovendien de volledige aandacht van je publiek.
- Nieuwsgierigheid opwekken in plaats van opdringen. Doordat de content tijdelijk is, ben je bezig je doelgroep te prikkelen in plaats van ze je boodschap op te dringen. Je doelgroep bepaalt of ze het bekijken, jij zorgt voor de nieuwsgierigheid.
- Korte spanningsboog. Iedereen is constant druk en heeft weinig tijd voor lange verhalen. Ephemeral content speelt uitstekend in op die korte spanningsboog doordat de content altijd kort en krachtig is.
- Bereik je doelgroep. Bijna 80% van alle volwassenen heeft een smartphone waardoor de content zeer toegankelijk is. Bovendien worden platformen als Snapchat en Instagram steeds meer gebruikt in plaats van Facebook. Door te gaan voor tijdelijke content speel je hier op in en blijf je je doelgroep bereiken.
Creëer urgentie
Om de mogelijkheden van ephemeral content optimaal te gebruiken moet je een bepaalde flow creëren van betrokkenheid. Door met een promotie of actie in te spelen op de tijdelijkheid van de content voelt de kijker een bepaalde urgentie. De actie is immers maar één dag zichtbaar dus moet er snel worden gehandeld. Wanneer je hier goed op inspeelt kun je voor een langere tijd engagement creëren. Iedere dag wordt namelijk een nieuwe mogelijkheid voor interactie met je publiek. Gebruik je afwisselende en sterke content is de kans groot dat mensen terugkomen en de volgende dag opnieuw kijken. Zo vergroot je engagement bij je volgers, ondanks dat de content maar 24 uur bestaat.
Ephemeral content inzetten?
Wil jij ook inspelen op de nieuwste trends om daarmee meer resultaat te halen? Of ben je benieuwd hoe jij meer uit je marketingactiviteiten kunt halen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder om jouw online marketing te optimaliseren.