Nu we social media vaak inzetten voor online marketing, wordt er minder snel gedacht aan het inzetten van e-mailmarketing. Maar dat is onterecht! E-mailmarketing is een waardevolle toevoeging aan je marketing mix en helpt bedrijven effectief hun doelgroep te bereiken, actief te betrekken en natuurlijk te laten converteren. De e-mail is een onmisbaar medium in een crossmediale aanpak doordat het klanten dichtbij een bedrijf of merk houdt. De diverse mogelijkheden tot het persoonlijk aanspreken van verschillende doelgroepen is wat goede e-mailmarketingstrategieën zo effectief maken. Wel zit er een duidelijk verschil tussen het bereiken van B2B (business-to-business) en B2C (business-to-consumer) doelgroepen. Wij vertellen je hier meer over hoe wij de juiste werkwijze voor elke doelgroep ontwikkelen.
Begrijp je doelgroep
Het benaderen van doelgroepen kan dus overkoepelend op twee manieren. Om dit te begrijpen, is het belangrijk om de unieke kenmerken en behoeften van je doelgroepen te zien. Inzicht in jouw specifieke doelgroep is namelijk het begin van het succes van je e-mailmarketing. Wij kiezen de juiste aanpak, focussen ons op relevante inhoud, besteden veel aandacht aan personalisatie en begrijpen de behoeften van jouw doelgroep. Hierdoor creëren we e-mailcampagnes met impact die leiden tot een groei in betrokkenheid en conversies.
E-mailmarketing voor B2B
Geen impulsaankopen maar weloverwogen beslissingen
Eerst vertellen je we meer over belangrijke aspecten in e-mailmarketing voor B2B-bedrijven. Hierbij ligt de focus op de waardepropositie. Klanten van B2B-bedrijven willen vaak simpelweg de voordelen van jouw producten of diensten zien. Hierdoor is het essentieel om te benadrukken wat de impact van jouw aanbod is in je e-mails. Bij B2B zien we vaak dat er meerdere belanghebbenden betrokken zijn bij het aankoopproces. Bied daarom genoeg informatie en content om ervoor te zorgen dat relevante besluitvormers worden geïnformeerd en overtuigd.
Er worden hier amper impulsaankopen gedaan, het gaat bij B2B-ontvangers om weloverwogen beslissingen. Hierdoor vereist het overhalen van een B2B-klant vaak meer tijd en betrokkenheid. E-mailmarketing is een ideaal middel om waardevolle informatie, afgestemd op verschillende punten in het aankoopproces, te delen. Gerichte follow-up e-mails zijn dan ook essentieel om klanten hun interesse te laten behouden en ze door hun betrokkenheid te begeleiden naar de volgende stap in het aankoopproces. We bijten ons als het ware helemaal vast in het proces van jouw klanten en bieden wij relevante informatie die ze net op het juiste moment nodig hebben.
Een persoonlijke benadering die barst van kwaliteit
B2B-klanten zien snel wat wel en niet relevant is voor hun bedrijf of merk. Het is dan ook essentieel om content met hoge kwaliteit te delen. Laat zien dat je van waarde bent op een professionele manier, met een professionele uitstraling. Denk aan educatieve materialen, whitepapers, case studies en industrienieuws om jouw product of dienst te ondersteunen. Positioneer jezelf als een expert in jouw vakgebied, maar wel op een persoonlijke manier. Laat jezelf zien: gebruik gegevens zoals je bedrijfsnaam, functietitel en industrie om je e-mails te personaliseren. Zo creëer je vertrouwen en laat je tegelijk zien dat jouw boodschap wel degelijk relevant is. Bij B2B e-mailmarketing wordt er vaak gekozen voor een strakke, zakelijke en eenvoudige template. Dankzij hoogwaardige afbeeldingen, het gebruik van witruimte en goed opgebouwde teksten met de juiste informatie zorg je dat jouw boodschap geloofwaardig en relevant overkomt.
Een gerichte aanpak
Als we het hebben over B2B e-mailmarketing, richten we ons specifiek op ondernemers en bedrijven die van groot belang zijn voor jouw onderneming. Gepersonaliseerde e-mails zijn compleet afgestemd op de behoeften van deze specifieke klanten, waardoor jouw kans op conversie effectief wordt vergroot. Het gebruik van e-mailautomatisering en segmentatie helpt in dit geval enorm. Hierbij worden je contacten opgesplitst in bijvoorbeeld industrie, functietitel of gedrag en interesse. Zo is het mogelijk om e-mails te versturen die beter aansluiten bij de specifieke behoeften van deze doelgroep.
E-mailmarketing voor jou als B2C
Speel in op emoties en impulsen
Hoewel e-mailmarketing voor B2B en B2C bedrijven veel gemeen hebben, is er om te beginnen al één fundamenteel verschil in beiden: consumentenbeslissingen worden vaak genomen door emoties en impulsen. Het inspelen op de emoties van je doelgroep terwijl je een gevoel van exclusiviteit biedt is essentieel om de interesse van consumenten aan te wakkeren. Dit kun je doen met bijvoorbeeld seizoensgebonden aanbiedingen en gelegenheidsgerichte campagnes. Maak gebruik van speciale evenementen, feestdagen en trends om je relevantie te verduidelijken.
Doordat consumenten reageren op emoties en impulsen, heb je minder tijd om deze snaren te raken. Hierdoor is het essentieel om je boodschap te versterken met pakkende koppen, gebruik te maken van beknopte en relevante teksten en met aantrekkelijke en opvallende visuele elementen de aandacht te trekken. Het AIDA-model biedt hierin een fijne leidraad in wat de bedoeling is van jouw e-mailcampagne: AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie). Om te beginnen trek je de aandacht van de ontvanger, waarna je hun interesse wekt, hun verlangen naar je product of dienst aanwakkert en uiteindelijk zorgt voor het uitvoeren van een aankoop. Onmisbaar: een duidelijke, opvallende en eenvoudige call-to-action om de doelgroep aan te sporen tot actie!
Ken je doelgroep op een persoonlijke manier
Wil jij je B2C doelgroep begrijpen? Dan is het essentieel om je doelgroep te segmenteren op basis van gedrag en interesses. Bewust zijn van specifieke voorkeuren zorgt voor e-mails die beter converteren. Heb jij een webshop? Dan is integratie met een e-commerce-platform onmisbaar!
Hierdoor is het mogelijk om gepersonaliseerde productaanbevelingen, herinneringen aan gevulde winkelmandjes en exclusieve aanbiedingen te sturen. Consumenten lezen e-mails in hun vrije tijd, wat betekent dat ze vaak worden geopend op mobiele telefoons. Optimaliseer daarom je e-mails voor mobiel gebruik met een responsief ontwerp op een korte en beknopte inhoud. Hoewel het bij B2B effectief is om een simpele en zakelijke template te gebruiken, is het hier van belang om aantrekkelijke en opvallende visuele elementen te gebruiken om de aandacht van de ontvangers te trekken. Vergeet als laatste niet dat klantrecensies de betrouwbaarheid enorm vergroten in de wereld van B2C, wat de consumenten aanspoort om sneller actie te ondernemen.
Wil jij het effect voelen van krachtige e-mailmarketing?
In het kort: Bij B2B e-mailmarketing ligt de focus op het communiceren van de waardepropositie, het betrekken van meerdere besluitvormers en het hanteren van een persoonlijke benadering. Aan de andere kant, B2C e-mailmarketing draait om het creëren van emotionele betrokkenheid, het aanbieden van seizoensgebonden promoties en het overbrengen van korte en krachtige boodschappen. Wij doen dat voor jou. Neem contact met ons op om jouw e-mailmarketing effectief in te richten.