Als ondernemer maak je waarschijnlijk gebruik van Facebook om je producten en diensten onder de aandacht te brengen bij huidige en potentiële klanten. Je Facebookt er ook druk op los om dit via berichten kenbaar te maken. Maak je hierbij wel eens gebruik van de diverse advertentiemogelijkheden die Facebook biedt? Op Facebook kun je een bericht promoten of een advertentiecampagne inzetten. Wanneer doe je wat? En wat werkt eigenlijk beter? Je leest het hier.
Een bericht promoten
Een Facebook-bericht promoten is eenvoudig en erg snel ingesteld. Wanneer je een Facebook-bericht hebt gemaakt, hoef je alleen maar op ‘bericht promoten’ te klikken en een paar target- en budgetopties in te stellen. Vervolgens wordt je bericht al vanaf €2 per dag frequenter en aan meer mensen vertoond. Een bericht promoten kun je doen als:
- je de berichten vaker aan je huidige volgers wilt laten zien
- je een starter in adverteren bent en eerst ‘bericht promoten’ wilt uitproberen
- je een bericht net dat extra duwtje in de rug wilt geven
Voor- en nadelen bericht promoten
Het promoten van je bericht is de weg van de minste weerstand. Het is erg simpel en je hebt ook niet zo veel instelopties waardoor je lekker snel klaar bent. Het is daarom verleidelijk om je bericht te promoten. Maar let op, het is best beperkt. Je kunt maar uit een paar doelgroepen kiezen. Meestal zijn dat je fans en mensen die geneigd zijn om te liken en te reageren. Maar wil je hen wel bereiken? Je kunt namelijk nauwelijks aangeven voor wie je jouw bericht wilt optimaliseren. Zodra het bericht gepromoot is, kun je het niet tussentijds aanpassen. Hierdoor gok je met één bericht en kun je niet tussentijds bijsturen. Wat je vervolgens merkt is dat er te weinig resultaat is. Je echte doelgroep loopt ergens anders rond en die bereik je vaak alleen met adverteren.
Een bericht adverteren
Een bericht adverteren is wat meer werk dan een bericht promoten. In het advertentiebeheer kun je een advertentie aanmaken. Hierbij moet je onder andere nadenken over wat de advertentiedoelstelling is, op wie je de advertentie specifiek gaat richten en welk budget je hiervoor gaat inzetten. Adverteren kun je doen als:
- je het bereik wilt uitbreiden naar nieuwe doelgroepen
- je een specifiek doel voor ogen hebt wat je met een bericht promoten niet kunt bereiken
- je meer geavanceerde kennis hebt van Facebook advertenties
Voor- en nadelen bericht adverteren
Het grote nadeel van adverteren is dat de mogelijkheden enorm zijn en dat het in het begin lastig is om een advertentie op te stellen die resultaat gaat opleveren. Maar adverteren biedt wel vele voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat je hulp krijgt van de Facebook-pixel. Dit is een stukje trackingcode die op je website wordt geplaatst en wordt gebruikt om inzicht te krijgen in welke acties mensen uitvoeren op je website en welke doelgroepen interessant zijn om te bereiken. Hierdoor kun je met adverteren de juiste mensen bereiken, nieuwe klanten vinden en de verkoop stimuleren. Daarnaast kun je de effectiviteit meten en tussentijds bijsturen. Zo kun je het juiste publiek bereiken en het hoogt mogelijke resultaat halen.
Conclusie
Facebook is en blijft een interessant medium om producten en diensten onder de aandacht te brengen. Met promoten en adverteren kan iedereen hier mee aan de slag. Als je echter niet specifiek kunt aangeven aan wie, waar en wanneer je het bericht wilt tonen, en niet tussentijds kunt bijsturen, is de kans groot dat je vooraf gestelde doelstelling niet wordt behaald. Dit is verspilde tijd en verspild budget. Voor het echte rendement moet je dus adverteren.
Kunnen we je helpen?
Gericht adverteren via Facebook is erg rendabel, mits je het op een goede, doordachte manier aanpakt. Als je hier nog geen ervaring in hebt kan dit een lastige klus zijn. Schakel daarom de hulp van Caramelo Media in. Wij helpen je graag met alle online marketingactiviteiten en kunnen een campagne voor je opstellen waar je rendement uit haalt. Neem daarom gerust eens contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.