Ben je als ondernemer actief op Instagram? En publiceer je regelmatig enkele producten die je verkoopt op dit social media kanaal? Dan ben je al goed op weg! Door de nieuwste update van Instagram kun je als bedrijf nu ook producten taggen in de feed (de zogenaamde tijdlijn). Zeg vaarwel tegen linkjes in de biografie, want product tagging is helemaal hot! Maar wat houdt product tagging precies in en waarom zou je als ondernemer producten gaan taggen? Wij informeren je graag hierover.
Wat is product tagging?
Product tagging is het koppelen van producten aan bepaalde content op social media kanalen, zoals Instagram en Facebook. Facebook heeft deze functie al een langere tijd en Instagram speelt er dit jaar ook op in. Social media kanalen hebben deze functionaliteit gelanceerd om een soepele customer journey te creëren van post tot aankoop. Door middel van product tagging kunnen gebruikers direct doorklikken naar het product in de webshop. Zo is de kans op afhaken aanzienlijk verminderd en gaat het aanschaffen van producten veel sneller en gemakkelijker. Snel, effectief en hot!
Afhaken is verleden tijd
Door middel van product tagging worden een aantal stappen van consumenten binnen de customer journey geminimaliseerd. Stel dat een Instagram-gebruiker een mooi product ziet op jouw Instagram-pagina en deze graag wil kopen. Als het product niet getagd is, moet de gebruiker eerst de app verlaten om vervolgens de webshop van jouw bedrijf te doorzoeken naar het product. Dat zijn extra stappen en dus extra kans op afhaken. Maar met product tagging is dat verleden tijd. Taggen maar!
Tips voor product tagging
Er zitten veel voordelen aan het taggen van producten op Instagram. Wij geven je graag een aantal tips zodat je met je bedrijf optimaal gebruik kunt maken van product tagging!
- Installeren product tagging. Om aan de slag te gaan met product tagging op Instagram, is het van belang om eerst je bedrijfsprofiel te koppelen aan je Facebookpagina. Vervolgens maak je via Facebook een catalogus aan, waaraan je de producten koppelt. Als het allemaal soepel werkt, verschijnt automatisch de shopping functionaliteit op Instagram.
- Vijf producten taggen per content. Wanneer je Instagram hebt gekoppeld, is het mogelijk om je productcatalogus te selecteren. Maximaal vijf tags (producten) per post!
- Shoptabblad. Als je maar liefst 9 shopping-posts hebt aangemaakt, krijg je van Instagram een shoptabblad op je profiel. Dit is het overzicht van alle content waarbij producten zijn getagd.
- Meten. Via de Instagram statistieken kun je meten hoe vaak je bericht is weergegeven en hoe groot het bereik was. Voor Instagram shoppen zijn er extra statistieken toegevoegd. Denk hierbij aan het aantal keer dat een post is bekeken, hoe vaak er op de betaallink is geklikt et cetera. Zo kun je gemakkelijk je content optimaliseren.
Instagram inzetten als marketing middel?
Wil je graag Instagram gaan gebruiken om jouw producten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep? En weet je niet zo goed hoe je moet beginnen? Schakel ons dan gerust in voor je marketing doeleinden. Wij realiseren mooie projecten en campagnes op maat, zodat jouw bedrijf blijft groeien. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.