Je kent het wel, het haakje (#) dat je overal op Twitter, Instagram en Facebook ziet: de hashtag. Hashtags zijn een groot onderdeel van social media. Voorheen was het een nietszeggend icoontje op je mobiele telefoon, terwijl het tegenwoordig een social media verschijnsel is. Een hashtag is een label waarmee je aangeeft over welk onderwerp een bericht of afbeelding gaat. Op deze manier worden jouw berichten of afbeeldingen (content) sneller gevonden door (potentiële) klanten. Het is ideaal om als ondernemer hierop in te spelen en je vindbaarheid te vergroten. Wij leggen je graag uit wat de voordelen zijn van hashtags en hoe je als ondernemer hiervan gebruik kunt maken.
Ontstaan hashtag
De hashtag is in het leven geroepen op Twitter en is sindsdien niet meer weg te denken uit onze dagelijks leven. In 2007 werd de hashtag officieel in gebruik genomen door het klikbaar te maken. Het is simpelweg een haakje (#) met het onderwerp erachter, net zoals bij #marketing. Mensen kunnen er vervolgens op klikken en zien dan alle berichten met hetzelfde onderwerp.
Functie hashtag
Hashtags zijn erg waardevol wanneer je deze goed gebruikt. Ook ondernemers kunnen hier slim op inspelen door een aantal hashtags te gebruiken per bericht. Let wel op dat je geen 20 hashtags of meer gebruikt. Dit zorgt voor spam en de hashtag komt meestal niet meer over met de afbeelding of tekst. Wij adviseren om vijf hashtags te gebruiken per bericht om zo de vindbaarheid te vergroten. Daarnaast is het van belang dat de hashtag past bij het bericht. Het is niet zomaar een leuk woord dat je toevoegt, maar een doordacht trefwoord met toegevoegde waarde. Zo inspireer je sneller mensen en is de kans groter dat zij jouw bedrijf gaan volgen.
Voordelen hashtags voor bedrijven
Hashtags hebben vele voordelen voor bedrijven. Wij hebben een aantal voordelen voor je op een rijtje gezet:
- Betere vindbaarheid op een trefwoord. Gebruikers vinden jouw bedrijf en berichten sneller door de hashtags die je gebruikt. Zorg er dus voor dat je vijf hashtags per bericht gebruikt.
- Regelmatig gebruik van dezelfde hashtag zorgt ervoor dat je autoriteit op een bepaald gebied krijgt. Dit zorgt ervoor dat gebruikers jou sneller herkennen.
- Je kunt nieuwe volgers (potentiële klanten) werven. Wanneer jouw berichten en afbeeldingen zo leuk en inspirerend zijn voor gebruikers, bestaat de kans dat zij jouw bedrijf gaan volgen om op de hoogte te blijven van je bedrijf.
- Contact houden en discussiëren met gebruikers over bepaalde onderwerpen of evenementen, zodat er interactie ontstaat.
- Betrokkenheid creëren door aanbiedingen, evenementen of beurzen aan te kondigen. Klanten willen altijd op de hoogte zijn van inspirerende evenementen, beurzen en vooral Maak hier ook zeker gebruik van bij de keuze van de hashtags.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het inzetten van hashtags op social media kanalen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder bij het beheren van social media kanalen en het inzetten van relevante hashtags.