Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk en voor een website is dat net zo belangrijk. Online is er een groot aanbod aan informatie en bedrijven die zich op het internet profileren. Hierdoor zijn bezoekers sneller geneigd naar een andere website te gaan wanneer ze iets niet bevalt. In dit artikel vertellen wij waar je op moet letten!
De vindbaarheid van je website
Het design en de uitstraling van je website is uiteraard erg belangrijk, maar zolang je niet gevonden wordt op het internet heeft het geen waarde. Zorg er daarom voor dat je website goed vindbaar is in de zoekmachines. De grootste zoekmachine in Nederland is Google.
Google hanteert een aantal ongeschreven regels voor de kwaliteit van een website. We weten nooit precies wat Google het belangrijkste vindt, omdat ze dat niet vrijgeven. Er zijn wel een aantal punten bekend die Google sowieso meeneemt in het indexeren van je website:
- De gebruiksvriendelijk: staat je website in dienst van de bezoeker? Is er bijvoorbeeld ook een mobiele versie van de website?
- De inhoud: beschikt de website over hoge kwaliteit inhoud? En kan Google de inhoud goed indexeren?
- De technologie: is de technologie snel en veilig?
- Trucjes: Houd Google niet voor de gek. Want dat straft Google juist af.
Maak een goede indruk met je website
Het uiterlijk van je website speelt een belangrijke rol, je krijgt namelijk maar één kans voor een eerste indruk. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de internetgebruikers kiest voor de concurrent met een betere uitstraling en een mooier design. Zo verlaat 47% van de bezoekers een website vaak wanneer deze een vreselijke uitstraling heeft. De andere 53% doen dat soms. Dit bewijst wel hoe belangrijk het design van een website is.
Maar wat is dan belangrijk? Zorg ervoor dat de website in de stijl is van je huisstijl is, gebruik dezelfde kleuren, stijl en lettertypes. Let er ook op dat je deze elementen consequent in je website gebruikt, zodat elke pagina dezelfde uitstraling heeft. Denk daarnaast aan het toevoegen van afbeeldingen, foto’s, filmpjes of infographics om je website levend te maken.
Houd de aandacht vast
Een goede indruk maak je binnen enkele seconden, maar je moet ervoor zorgen dat je bezoekers langer blijven. Je wilt immers dat ze actie ondernemen. De aandachtsspanne van een bezoeker is acht seconden. Vindt hij in de tussentijd geen reden om langer te blijven? Dan is hij zo weer weg. Dus zorg ervoor dat je de aandacht van je bezoeker houdt. Maar hoe doe je dat?
Wanneer internetgebruikers op zoek gaan naar een specifieke informatie, zoeken ze vanuit hun eigen probleem en niet vanuit jouw oplossing. Zorg er daarom voor dat je het probleem benoemd voordat je met een oplossing komt. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat de homepagina van je website aan deze drie belangrijkste punten moet voldoen:
- Het erkennen van het probleem van je bezoekers
- De perfecte oplossing voor dat probleem
- Een duidelijke call to action
Bezoekers voelen zich begrepen, geholpen en zijn bereikt om actie te ondernemen.
Bouw een relatie op met je doelgroep
Zorg ervoor dat de doelgroep zich verbonden voelt met jouw website. Dit kun je doen door waardevolle content te delen met hun. Plaats regelmatig nieuwe informatie op je website, zo communiceer je met ze en hou je ze op de hoogte. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een blog. Een blog is een onderdeel van content marketing. Daarnaast is social media ook een belangrijk, eigenlijk essentieel, onderdeel geworden bij de verbinding met je klanten. Plaats dus ook linkjes naar je sociale kanalen op je website.
Conversies
Het doel van je website is het realiseren van conversies, daarom is het belangrijk om voor elke pagina een doel te bepalen. Doelen kunnen zijn: het pakken van de telefoon en bellen, het invullen van het contactformulier, het inschrijven voor je nieuwsbrief, en bij je webshop uiteraard het kopen van een product.
Zorg ervoor dat je bezoekers vriendelijk en zachtjes de goede kant op worden geduwd. Dan zijn bezoekers sneller geneigd om over te gaan op conversie. Schreeuwende pop-ups gaan hier niet bij helpen. Vriendelijke en transparante methoden zijn hierbij de sleutel tot succes.