De manier waarop je je informatie overbrengt als bedrijf is van groot belang. Het is belangrijk om een consistente manier van schrijven aan te houden, maar hoe bepaal je hoe je de informatie overbrengt naar je doelgroep? Hoe bepaal je je tone-of-voice? Wij leggen je het graag uit in dit artikel!
Wat is een tone-of-voice?
De manier waarop je communiceert, noem je de tone-of-voice. Deze stijl moet passen bij wie je bent, in welke branche je zit, of je communiceert naar zakelijke of particuliere klanten en wie je doelgroep is. Een consistente stijl maakt je herkenbaar en vertrouwd. Je stijl van communiceren moet passen bij je identiteit, je doelgroep, het kanaal en de situatie. Zo is de toon van een leuk nieuwtje op social media heel anders dan wanneer je een klacht aan het behandelen bent via de mail. Een tone-of-voice kies je echter niet zomaar.
1. Je eigen identiteit: wie ben ik?
Het is als bedrijf belangrijk om te weten wie je bent, wat je identiteit is. Bekende merken, zoals CoolBlue, Bol.com, Ikea en Albert Heijn hebben een duidelijke identiteit, die ze consistent naar buiten blijven communiceren. Dus bepaal je identiteit, je kernwaarden en positioneer je merk.
Vele bedrijven maken de fout om meerdere karakters te kiezen. Dit doen ze om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Dit kan werken, maar vaak vinden we mensen met een sterke persoonlijkheid ook een stuk aantrekkelijker. Dit geldt ook voor bedrijven.
2. Je houding
Nu je weet waar je voor staat, is het ook belangrijk om je houding te bepalen. Zie het maar als een nieuwe relatie, je vriend of vriendin die wil graag waar hij of zij aan toe is. Hoe denk jij over belangrijke zaken of wat kan je partner verwachten? Zo werkt het ook bij de relatie tussen jou en de klant.
Het maakt het makkelijk om te beslissen of met een bepaalde hype meegaat of juist niet. Het maakt niet uit waar je voor kies, zolang het past bij je identiteit. Dit geldt ook voor al je communicatie-uitingen. Op social media, je website, in een reclamespotje, allemaal verschillende communicatie-uitingen waar je houding in terug te zien is.
3. Wie is mijn doelgroep?
Dan is het belangrijk om je doelgroep te bepalen, aan wie wil je iets verkopen, welke mensen wil je aanspreken? Hoe wil je doelgroep graag aangesproken worden? Je wilt dat ze zich op hun gemak voelen bij jou, dus zorg dat je hun taal spreekt.
Wil je je doelgroep informeren, iets verkopen of gewoon wat leuks met hen delen? Pas hier ook je tone-of-voice aan. Deel je dit via social media, een mail of heb je een klant aan de telefoon? Let hier ook op de tone-of-voice. In een blog wil je misschien wel consumenten aanspreken, terwijl je op je website zelf meer zakelijke klanten wil bereiken.
Dit is mijn tone-of-voice
Wanneer je duidelijk voor ogen hebt wie je bent, welke houding daarbij past en wie je doelgroep is, kun je bepalen wat je tone-of-voice is. Ga je voor formeel of informeel? En kies je bij informeel voor toegankelijk, luchtig, hip of commercieel? Coolblue is bijvoorbeeld begonnen als vriendengroep en stralen dat nog steeds uit: jong, eigenzinnig en informeel.
Leg je tone-of-voice vast
Het behouden van je tone-of-voice kan erg lastig zijn. Leg het daarom vast, wie ben je, wat doe je en wie is je doelgroep? Oftewel, je identiteit, je waarden en gedragingen aangepast op je doelgroep. Ook kun je voor diverse tonen kiezen per uiting, zoals op social media, je website, bij klachten of in een nieuwsbrief. Wees consistent!