Hoe verkoop jij jouw producten online? Tegenwoordig draait alles om de ervaring van de klant, die ervoor moet zorgen dat het jouw producten in het virtuele winkelmandje belanden. Maar hoe is jouw zogeheten product experience? Webshops winnen het steeds vaker van de offline winkels, maar kan jouw klantervaring het al winnen van de fysieke variant? Wij geven je tekst en uitleg over de optimale online product experience.
Focus op de user experience
De ervaring van bezoekers online, in de marketing veelal omschreven als de customer experience, staat al jaren centraal. Hoe iemand zich door de website beweegt, waar hij wel en niet naar kijkt, waar op gereageerd wordt, het is bijna een obsessie te noemen. Alles wordt perfect ingesteld om de potentiële klant de optimale ervaring te bieden. Maar dat houdt op wanneer het product in beeld komt. Dan stopt bij veel webshops de ‘experience’ en is het een simpele kale pagina waar je jouw product weergeeft. Terwijl dit voor de bezoekers de laatste en grootste stap is naar het ultieme doel: de winkelmand en daaropvolgende conversie.
Jouw product experience personaliseren
Wat we anders kunnen doen aan de product experience? Content persoonlijk maken staat al geruime tijd centraal. Waarom kan dat niet op jouw productpagina? Niet iedere klant is hetzelfde en gebruikt jouw product om dezelfde redenen. Waarom zouden ze dan wel dezelfde informatie moeten krijgen. Een beginnende gebruiker wil bovendien vaak andere informatie van je weten dan een ervaren gebruiker. Denk maar aan elektronica, bouwspullen of zelfs voedingsmiddelen. Door te personaliseren wordt de ervaring van je bezoeker doorgetrokken en maak je meer kans om de klant binnen te halen.
Voordelen voor jouw webshop
Het grootste voordeel is natuurlijk dat een bezoeker die meer wordt aangesproken door jouw product en de informatie die hij krijgt eerder geneigd is tot koop over te gaan. Daarnaast kun je meerdere doelgroepen aanspreken, iets wat in een fysieke winkel moeilijk haalbaar is doordat iedereen hetzelfde te zien krijgt. Een ander groot voordeel is dat hoe meer informatie klanten krijgen die ze willen hebben er minder snel producten teruggestuurd worden omdat ze niet voldoen aan de wensen. En dat scheelt weer in de kosten.
Jouw optimale product experience
Wil jij jouw klantervaring optimaliseren en zo nog meer resultaat halen uit je webshop? Dan is een goede product experience onmisbaar. Wij helpen je graag jouw online marketing te optimaliseren. Voor meer informatie of vragen over onze diensten kun je altijd contact met ons opnemen. Dan kijken we samen hoe we jouw online marketing beter kunnen maken.