Het had zo een boek kunnen zijn in de reeks van ‘Hoe overleef ik’-titels. Naast het weer is immers niets zo veranderlijk als online marketing. Maar hoe ga je om met die veranderingen die uit het niets komen en vaak genoeg totaal niet te verklaren? Wij leggen je graag uit hoe je de veranderende wereld kunt omarmen en hoe je zelf up to date kunt blijven.
Veranderend consumentengedrag
De online wereld is bijna te vergelijken met een opgroeiend kind. De ene week gaat het helemaal goed en het volgende moment verandert alles, zonder dat jij enig idee hebt waar het vandaan komt. Maar waar bij opgroeiende kinderen nog vaste momenten bekend zijn van veranderingen, is dat bij online marketing niet het geval. Het consumentengedrag is niet bepaald vast te pinnen en verandert steeds sneller. Zo duurde het bijvoorbeeld zeven jaar voor Facebook een miljard maandelijkse actieve gebruikers behaalde, en had TikTok dezelfde prestatie binnen drie jaar binnen.
Flexibele strategie en aanpassen
Een dynamische omgeving zorgt voor onzekerheid en dan komt de vaste strategie om je marketing op gang te krijgen in gevaar. Om bij te kunnen blijven in het veranderende online landschap moet je dus ook flexibel kunnen omgaan met je strategie. En nog belangrijker, je moet kunnen afwijken van je strategie en deze kunnen aanpassen als de omgeving verandert. Dat betekent dat je moet kunnen accepteren dat je werk continu verandert. Dat vraagt dus om een flinke dosis flexibiliteit.
Omarm data
Maar om succesvol te zijn moet je meer kunnen dan alleen accepteren dat je werk verandert, je moet ook weten wat werkt. Daarvoor moet je constant experimenteren. Om dit goed te kunnen toepassen moet je data omarmen. Alles wat je doet levert data op en door daar naar te kijken kun je achterhalen wat werkt. Door data centraal te stellen kun jij succesvol worden met jouw online marketing. Dus test, analyseer en verbeter. Dan overleef jij de constante veranderingen.
Jouw online marketing opzetten?
Wil jij succesvol zijn met je online marketing maar heb je geen idee hoe je moet inspelen op alle veranderingen? Kom dan eens kennismaken, dan bespreken we jouw situatie en de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Vraag gerust een kennismakingsgesprek aan of neem contact op voor meer informatie over alle diensten die we voor jou kunnen leveren.