Hoe ga je als ondernemer om met het veranderende online gedrag van je klanten? Van hele dagen op het internet om een mailtje binnen te halen naar binnen enkele seconden al het nieuws in de wereld checken. Online gedrag is behoorlijk veranderd van lange online sessies naar korte momenten op de smartphone. Hoe ga je om met deze zogenaamde micromomenten die het online gedrag beheersen? We leggen het je graag uit.
Wat is een micromoment?
Met de totale overname van de smartphone en het minderende gebruik van desktops zijn micromomenten voor vrijwel iedereen een dagelijkse routine. Van een appje sturen tot het bekijken van het laatste nieuws, alles moet snel en binnen de kortste keren zijn we weer offline. Micromomenten typeren zich doordat je iets snel moet weten of doen en daarvoor je smartphone vrijwel automatisch tevoorschijn tovert. Er zijn vier soorten micromomenten waarin een vraag of behoefte direct vervuld moet worden. Momenten waar op je iets wilt weten, iets wilt doen, ergens heen wilt gaan of iets wilt kopen. Aan jou als ondernemer om op het juiste moment in te spelen.
Consumententype op basis van micromomenten
Op basis van de micromomenten kun je online gedrag ook indelen in type consument. Direct en gepersonaliseerd resultaat zijn hierbij tegenwoordig bijna een vereiste. Hiermee zijn drie type consumenten te onderscheiden.
- Graag geadviseerde consument – Dit type consument wil altijd de beste beslissing nemen, ongeacht of het een grote of een eenvoudige aankoop betreft. Hun online zoekgedrag is dus gericht op advies.
- In de buurt consument – Dit type consument verwacht dat alles perfect gepersonaliseerd wordt aangeleverd. Op zoek naar een product of dienst verwacht deze consument dat de locatie hierin wordt meegenomen en dat het aansluit op zijn of haar behoeften.
- Nu meteen consument – Dit type consument wil onmiddellijke vervulling van de behoefte. Ze willen dan ook informatie of een plek die direct kan helpen. Zaken als directe levering zijn voor dit type consument cruciaal.
Hoe speel je in op micromomenten?
Voor iedere soort consument en soort micromoment is een andere actie gewenst als ondernemer. We leggen je graag uit hoe je het beste kunt inspelen op de verschillende type micromomenten.
- Ik wil iets weten – Ga op zoek naar vragen die potentiële klanten stellen d.m.v. zoekwoordenanalyses of enquêtes onder klanten. Zorg voor specifieke antwoorden op die vragen en voldoe daarmee aan de behoefte van de bezoeker om iets te willen weten. Ook reviews passen hier in het verschaffen van informatie.
- Ik wil iets doen – Hierbij moet je content antwoord geven op de vroeg ‘hoe moet/kan ik?’ Potentiële klanten zijn op zoek naar een manier om iets te doen en die kun jij verschaffen door middel van video’s of blogs.
- Ik wil ergens heen gaan – Hierbij staat het gebruik van locatie vooral centraal. Adverteren op locatie is een mogelijkheid, waarbij ook hier specificatie belangrijk is. Adverteer dus niet alleen op een algemene term, maar op specifieke producten of diensten die je aanbiedt.
- Ik wil iets kopen – Potentiële klanten zijn gericht op zoek naar een aankoop, maar willen advies of hulp. Nog meer dan wanneer ze iets willen weten zijn reviews hierin belangrijk. Dit overtuigt je bezoeker om ook tot aankoop over te gaan. Snelheid en gerichtheid van informatie moeten goed zijn, want als ze te lang moeten wachten of zoeken ben je ze kwijt.
Ook inspelen op het online gedrag?
Wil jij ook met jouw website of marketinguitingen inspringen op het online gedrag van deze tijd? Wij helpen je graag met jouw online marketing om ervoor te zorgen dat je precies weet hoe en wanneer je een bezoeker moet triggeren om te zorgen dat hij of zij voor jou kiest. We bekijken graag samen met je wat de mogelijkheden zijn. Neem gerust contact op voor meer informatie of als vragen hebt over onze diensten.