Je hebt websitebezoekers, maar wat doen ze als ze op jouw website terecht zijn gekomen? Een website is geen online visitekaartje meer; je wil dat bezoekers een aanvraag of aankoop doen. We geven je 14 praktische tips waarmee je aan de slag kunt voor het verbeteren van je website.
Straal betrouwbaarheid uit
Jij weet natuurlijk dat je betrouwbaar bent, maar een bezoeker moet dit gevoel ook krijgen bij het bezoeken van je website. Plaats altijd de NAW-gegevens van je bedrijf op de website. Ten eerste is het verplicht, maar daarnaast kom je eerlijker en transparanter over als bedrijf. Zorg ook voor algemene voorwaarden en een privacyverklaring.
Zorg voor een goede leesbaarheid
Witte letters op een gekleurde achtergrond leest niet prettig. Ook te kleine of te lichte letters zijn vaak lastig te lezen. Zorg ervoor dat er voldoende contrast is zodat de tekst goed leesbaar is voor de bezoeker.
Druk ook iets vaker op de enter-knop om te leesbaarheid te vergroten door het toevoegen van witregels. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met je regelafstand.
- Stel een regelafstand in van 1,6. Dit leest het meest prettig.
Spreek je bezoeker aan
Binnen enkele seconden besluit een bezoeker of jouw website hem wel of niet aanspreekt. Zorg er daarom voor dat je teksten schrijft die jouw bezoekers aanspreekt en voorkom spelfouten.
Gebruik aansprekende foto’s en creëer een bepaald gevoel. Houd de aandacht vast van bezoekers door te kiezen voor aantrekkelijke koppen en interessante call-to-actions.
Maak een overzichtelijke homepagina
Duidelijke menustructuur
Vergeet niet een duidelijk menu toe te voegen waarin overzichtelijk is wat je doet en dat er eenvoudig genavigeerd kan worden:
– Plaats het menu waar bezoekers het verwachten. Mensen zijn gewoontedieren, dus wijk hier liever niet van af omdat je dat leuker vindt. Het is belangrijk dat bezoekers eenvoudig kunnen navigeren.
– Probeer algemene termen zoals ‘Producten’ of ‘Diensten’ te vermijden en kies voor woorden die meteen omschrijven wat er op je website te vinden is.
– De belangrijkste pagina’s zet je in het hoofdmenu. De minder belangrijke pagina’s kun je beter in een secundair menu of in de footer plaatsen.
- Laat niet meer dan zeven menu-items zien, anders wordt het teveel en bereik je juist het tegenovergestelde: je website wordt minder gebruiksvriendelijk.
Een goede navigatie
Als aansluiting op het bovenstaande punt is het belangrijk om je bezoekers niet te laten ‘verdwalen’. Dit voorkom je door een duidelijke menustructuur te hanteren en niet teveel onderliggende pagina’s toe te voegen. Je wil dat bezoekers snel (binnen een aantal klikken) bij de informatie zijn die ze zoeken.
- Om de bezoeker nog beter te laten navigeren kun je ook zogeheten ‘breadcrumbs’ instellen, zodat bezoekers eenvoudig terug kunnen naar de pagina waar ze vandaan komen.
Zet je bezoeker aan tot actie
Bezoekers willen vooral niet teveel nadenken en onbewust ‘gestuurd’ worden naar waar ze op zoek naar zijn. Zorg daarom voor duidelijke links en knoppen die precies vertellen wat er gebeurt als je erop klikt.
Maak gebruik van actiewoorden die een bepaalde actie stimuleren. Denk hierbij aan:
– Lees meer over..
– Download direct..
– Neem contact op..
Het is belangrijk om per pagina te bedenken wat je wil dat een bezoeker doet en leg hier de nadruk op. Heb jij een whitepaper waarvan je wil dat bezoekers deze downloaden? Gebruik dan uitsluitend de knop ‘Download direct’ en laat je bezoeker niet afleiden tot andere actiepunten, zoals ‘contact opnemen’.
- Kies voor een opvallende (contrasterende) kleur voor je call-to-actions zodat de aandacht van de bezoeker daar naar uit gaat.
Check regelmatig de werking van je website
Niets is zo vervelend als het krijgen van een foutmelding op een website. Bezoekers raken er door geïrriteerd en dat heeft invloed op hun gevoel over jouw website (lees: ze zijn weg).
Controleer daarom regelmatig de werking van je website:
– Doodlopende links of 404-pagina’s controleren. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Broken link check of Xenu Link Sleuth.
– Test de website op verschillende apparaten en besturingssystemen.
– Kies voor een goede hostingpartij om serverproblemen te voorkomen.
– Vul regelmatig de formulieren op je website in, werkt alles nog?
– Heb je een webshop? Update dan regelmatig (het liefst elke dag) je voorraad en assortiment. Niets is zo vervelend als een bestelling moeten annuleren omdat je voorraad op de webshop niet up-to-date is.
Laadsnelheid
Waarschijnlijk één van de grootste irritatiepunten online: een trage website. Mensen worden er gefrustreerd door en zijn snel weer weg. Daarnaast is het ook een belangrijke rankingsfactor voor Google, dus zeer belangrijk om hier rekening mee te houden.
Wat kun je doen om de laadsnelheid te verbeteren:
– Kies een goede hostingpartij, bespaar hier niet op, zeker als je een webshop hebt.
– Upload niet te grote bestanden, zoals afbeeldingen. Zorg ervoor dat deze onder de 200kb blijven. Met fotoverkleinen.nl kun je eenvoudig de afbeeldingen verkleinen.
– Installeer een cache-plugin.
Check Google PageSpeed Insights voor het analyseren en verbeteren van de laadsnelheid van je website
Een vlekkeloos bestelproces
Heb jij een webshop? Zorg voor een vlekkeloos bestelproces. Als bezoekers een aankoop willen doen, is het natuurlijk zonde als dit stuk loopt vanwege het onduidelijke bestelproces. Bij de belangrijkste fase van het online winkelen, waar geld te verdienen is, wil je niet dat mensen gaan twijfelen en hierdoor afhaken.
Het is belangrijk om het bestelproces zo simpel mogelijk te maken:
– Bied je bezoeker de kans om een product direct in de winkelwagen toe te voegen vanaf de homepagina, zonder door te hoeven klikken naar de productpagina.
– Voeg een melding toe zodra iemand een product aan de winkelmand toevoegt. Dit kan een pop-up melding zijn of een dropdown-menu. Zorg ook voor een knop ‘bekijk winkelwagen’ of ‘bestellen’, zodat hier meteen op geklikt kan worden.
– Laat de bezoeker kiezen of ze een account willen aanmaken op jouw website of niet. Als je dit verplicht maakt, wordt dit gezien als drempel en kan een bezoeker afhaken. Voorkom dit door de optie ‘afrekenen als gast’ aan te bieden.
– Maak je gebruik van een check-out bestaande uit meerdere pagina’s? Zet dan de stappen erbij, zodat het duidelijk is waar de bezoeker in het bestelproces zit en hoeveel stappen hij nog moet.
- Zorg er ook altijd voor dat je de verzendkosten duidelijk van tevoren communiceert, zodat dit geen afhaakpunt wordt voor je bezoeker bij het afrekenen.
Beantwoord de vragen van je bezoekers
Met het beantwoorden van de vragen van je bezoekers bedoelen we niet alleen door snel te reageren via een chat of mail (ook heel belangrijk!), maar zet de meest gestelde vragen op je website. Ook hier geldt weer: is er iets onduidelijk of moeten mensen moeite doen (bijvoorbeeld door te bellen om te vragen hoe lang de levertijd is), haken ze vaak af.
Een handige tool om te kijken wat de meest gestelde vragen zijn rondom jouw diensten of producten: Answer the public
Heb je bepaalde vragen die om een uitgebreidere uitleg vragen? Denk hierbij aan onderwerpen zoals ‘het onderhouden van een x product’. Overweeg dan eens om hier een blog over te schrijven en/of een video te maken om je bezoekers hierover te informeren.
Bereikbaarheid
Eentje die aansluit op het bovenstaande: zorg dat je contactgegevens duidelijk en eenvoudig te vinden zijn. Mochten bezoekers dan vragen hebben, kunnen ze meteen contact met je opnemen. Daarnaast schept het vertrouwen. Vergeet niet om erbij te vermelden op welke dagen en tijdstippen je bereikbaar bent.
- Verwijs op je contactpagina ook naar je FAQ-pagina, dat scheelt waarschijnlijk een hoop mailtjes en telefoontjes. Krijg je vaak dezelfde vraag? Neem deze dan op in je meest gestelde vragen.
Reviews
Voordat mensen een aankoop of aanvraag doen, gaan ze op onderzoek uit om meer te weten te komen over je product/dienst en bedrijf. Reviews is een belangrijk onderdeel voor de betrouwbaarheid van je website/bedrijf, maar heeft ook grote invloed op het aankoopproces.
Vraag daarom klanten actief om reviews door bijvoorbeeld een automatische mail te sturen, een x aantal dagen naar de aankoop of het uitvoeren van een dienst.
Zoekfunctie
Voeg ook altijd – zeker als je een uitgebreide website hebt – een zoekfunctie toe. Hoe overzichtelijk je website ook is, een zoekfunctie biedt voor vele bezoekers een groot voordeel. Zeker als een bezoeker haast heeft wil je dat er snel gezocht kan worden naar je product of dienst.
Een zoekfunctie is hier de ideale oplossing voor. Bezoekers kunnen eenvoudig trefwoorden invullen en komen hierdoor snel uit op de juiste pagina of informatie.