Het is een van de meest ongrijpbare zaken die er online te vinden zijn: de algoritmes van sociale media. Instagram heeft besloten hier (deels) een einde aan te maken. Ze willen namelijk transparantie bieden als het gaat om hun eigen algoritme en hebben een artikel met inzichten geplaatst. Zo krijgen we eindelijk inzicht in hoe wordt bepaald wat je te zien krijgt op het populaire platform. We leggen je graag uit wat je hier uit kunt halen.
Ontwikkeling van het algoritme
Dat Instagram met een algoritme werkt is niet altijd zo geweest. Zeker in de eerste jaren bestond de tijdlijn alleen uit posts van mensen die je volgt. Alles op chronologische volgorde. Door de groei van Instagram is dat echter onmogelijk gebleken om dat vol te houden. Het is immers niet te doen om van al je volgers iedere dag alle updates te bekijken. Dus is er al een aantal jaar een algoritme actief die op basis van een aantal factoren bepaalt wat jij te zien krijgt. Volgens Instagram zou dat moeten matchen met wat je wilt zien, maar waar wordt dat op bepaald?
Ieder onderdeel heeft zijn eigen algoritme
Het algoritme werkt op basis van diverse signalen, die per onderdeel van het platform (tijdlijn, stories, explore en reels) nog kunnen verschillen. Vanuit deze signalen, die helaas niet allemaal worden vrijgegeven, wordt bepaald wat jij te zien krijgt. Instagram heeft wel inzicht gegeven in de belangrijkste signalen per onderdeel, zodat we wat meer inzicht krijgen in waarom iets op je scherm verschijnt.
Algoritme van je Feed
Over het algemeen staan zowel je tijdlijn als de stories op Instagram vol met updates van personen die jij volgt. Op basis van signalen wordt bepaald hoe groot de kans is dat er interactie ontstaat, hoe groter de kans, hoe hoger de post komt op je tijdlijn of in je stories. De signalen waar Instagram naar kijkt zijn voor deze twee onderdelen dan ook vrij gelijk:
- Populariteit van de post: er wordt gekeken naar likes, maar ook het tijdstip of locatie wordt meegenomen
- Persoon die post: er wordt gekeken naar de populariteit van de persoon voor jou, bijvoorbeeld op basis van de hoeveelheid interactie.
- Jouw activiteit: er wordt bijgehouden wat jij interessant vind, aan de hand van onder meer jouw likes.
- Interactie geschiedenis: op basis van hoe vaak je interacteert met een persoon wordt gekeken hoe interessant deze voor jou is.
Algoritme van Explore
Voor Explore, het tabblad waar je andere posts kunt ontdekken, wordt niet zozeer gekeken naar personen die je volgt maar naar je persoonlijke voorkeur op basis van wat je liket, waar je op reageert of wat je opslaat. Ook hier worden een aantal belangrijke signalen voor bekeken:
- Populariteit van de post: ook hier wordt gekeken naar interactie van de post.
- Interactie geschiedenis: dit is hetzelfde als voor je tijdlijn, alleen is het nog belangrijker. Hoe meer interactie met een account hoe vaker je hier content van te zien krijgt.
- Jouw activiteit: er wordt ook voor Explore bijgehouden wat jij interessant vind, aan de hand van onder meer jouw likes, reacties en posts die je opslaat.
- Persoon die post: er wordt hierbij vooral gekeken naar hoeveel interactie een persoon in totaal heeft gehad.
Het grootste verschil tussen het algoritme voor je tijdlijn en stories en het algoritme voor Explore is dat Explore bestaat uit posts die niet uit je eigen netwerk komen van mensen die je volgt. Dus wordt er nog strenger gekeken naar de specifieke signalen om te bepalen wat aansluit bij jouw wensen.
Algoritme van Reels
Bij Reels draait het vooral om entertainen. Het zijn ook hier posts van mensen die je niet kent, dus is het algoritme vergelijkbaar met die van Explore. Populariteit is hierin leidend, je moet immers de hele video bekijken als het aan Instagram ligt. Er zijn echter ook een aantal punten waar je op moet letten om te voorkomen dat het algoritme je Reel weiger te vertonen. Zo is een lage resolutie, een watermerk en video’s over politieke problemen niet bevorderlijk voor je bereik.
Inspelen op het algoritme
Met deze punten hebben we een eerste kijkje in de punten waar Instagram waarde aan hecht als het gaat om vertonen van content. Hierdoor begrijp je wellicht beter waarom je bepaalde posts te zien krijgt. Maar het kan ook interessant zijn om op in te spelen voor je Instagram marketing. Hoe meer je weet over het algoritme van Instagram, hoe beter natuurlijk. Benieuwd hoe je hier op kunt inspelen? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan.