Voldoende en kwalitatieve content helpt je om beter gevonden te worden door je doelgroep en ze te informeren over wat jij allemaal uitspookt als ondernemer. Toch is het niet altijd even gemakkelijk om constant interessante blogs te schrijven. Want waarover moet je schrijven? Wij inspireren je graag met wat tips om tot hoogstaande content te komen.
Leer van eerdere keuzes
Waarom iets nieuws verzinnen als je het oude kunt verbeteren? Kijk eens naar de artikelen die je al eerder hebt geschreven en hoe deze hebben gescoord. Blogs waar veel op gereageerd is of die veel gedeeld werd, kun je mooi gebruiken om op door te bouwen. Misschien kun je verder de diepte in met het onderwerp, of heb je nog een aanvullend onderwerp liggen. Zo optimaliseer je je oude content en heb je gelijk weer onderwerpen voor nieuwe.
Brainstorm met het bedrijf
Voor inspiratie kun je natuurlijk ook eens langs bij je collega’s. Samen kom je immers een stuk verder dan alleen, en daarbij komen zij andere dingen tegen dan jij. Zo kan een brainstorm met mensen uit verschillende afdelingen binnen je bedrijf al helpen tot een mooie lijst met onderwerpen. Want waar lopen zij tegenaan, wat horen zij van klanten? Dat zijn relevante vraagstukken voor jouw doelgroep die je kunt uitwerken in een blog.
Concurrentieanalyse
Een goede concurrentieanalyse kan ook nog wel eens zorgen voor de nodige inspiratie. Want je hoeft natuurlijk niet alles zelf te bedenken. Door de concurrentie te bekijken leer je ook wat er speelt in jouw branche. Dit kun je zelf weer gebruiken om onderwerpen te verzinnen en uit te werken. Let wel op dat je het onderwerp zelf uitwerkt en niet klakkeloos overneemt natuurlijk. Zo leer je van je concurrenten en kun je inspelen op de behoefte van de markt.
Blijf op de hoogte
Naast concurrentie is het ook raadzaam om nieuws en trends binnen jouw branche te volgen. Zo kun je een aantal websites in de gaten houden die regelmatig updates plaatsen over wat er speelt in jouw werkveld. Dit geeft ook weer inzichten en onderwerpen om content over te maken. Soms helpt het ook om gewoon eens te googelen op belangrijke termen binnen jouw werk. Op die manier kom je ook nieuws tegen of recente artikelen waar het begrip in wordt benoemd.
Praktische tips
Naast inspiratie opdoen is het natuurlijk ook van belang te zorgen voor continuïteit. Daarom nog een paar praktische tips om makkelijker jouw content op peil te houden:
- Bundelen: je kunt er voor kiezen om een aantal artikelen over hetzelfde onderwerp te bundelen en een overzichtsartikel te maken met de belangrijkste punten.
- Bouw een voorraad: door vooruit te schrijven en een voorraad aan artikelen op te bouwen voorkom je een periode van droogte als je niks nieuws kunt verzinnen of simpelweg geen tijd hebt om nieuwe content te maken. Let hierbij wel op dat je hiervoor tijdloze content gebruikt die niet gebonden zit aan iets actueels.
- Update relevante content: wanneer je een ouder artikel hebt staan wat nog altijd relevant is kun je kijken of het mogelijk is om de inhoud te updaten.
Unieke content creëren
Vind jij het lastig om unieke content te creëren die past bij jouw doelgroep? Dan helpen wij jou graag met het maken van relevante en interessante content. Zo zorgen we ervoor dat jouw website bezoekers trekt en de doelgroep meer te weten komt over jouw bedrijf. Voor vragen of meer informatie over onze content marketing kun je altijd contact met ons opnemen. We bekijken graag waar we jou mee kunnen helpen.