Instagram is het sterkst groeiende social media platform. Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar en Instagram groeit in bijna alle leeftijdscategorieën. Op deze verschuiving kunnen bedrijven inspelen door hun peilers niet alleen te richten op Facebook, maar ook op Instagram. Net zoals op Facebook, kun je ook op Instagram eenvoudig berichten plaatsen. Het verschil en tevens een belangrijk aspect in Instagram berichten zijn hashtags. Een goed gebruik ervan kan leiden tot meer bereik, interactie en (nieuwe) volgers. Maar wat zijn hashtags precies en hoe gebruik je het?
Wat is het nut van hashtags?
Op Instagram komen mensen op verschillende manieren je posts tegen. Volgers krijgen je berichten te zien in hun feed (tijdlijn), maar je wilt ook dat nieuwe mensen je weten te vinden. Daarvoor zijn hashtags erg nuttig. Hashtags zijn direct klikbare woorden of aan elkaar geschreven woordgroepen. Gebruikers kunnen zoeken naar onderwerpen door op deze hashtags te zoeken. Het is dus een soort zoekterm die je kunt opnemen in je Instagram berichten. Met een hashtag kun je kort en bondig omschrijven waar je bericht over gaat, zonder al te veel woorden te gebruiken. Gebruik je de juiste tags, dan heeft je bericht dus op twee manieren de kans om bij mensen terecht te komen.
Hoe vind je goede hashtags?
Gebruik je veel populaire hashtags, dan komt je content al snel tussen alle andere berichten te staan die precies dezelfde populaire hashtags gebruiken. Je spring er hierdoor niet echt uit en als mensen je post al liken, hebben ze hierdoor niet meteen een band met je onderneming. Het is daarom beter om zelf unieke hashtags te ontwikkelen en te zorgen dat deze populair worden. Gebruik hiervoor hashtags die bij jouw bedrijf passen en aanslaan bij je volgers. Hiervoor kun je kijken bij accounts van bedrijven die in dezelfde niche actief zijn als jij. Door goed te bekijken welke hashtags zij gebruiken, kun je hashtags gebruiken die voor jou en je doelgroep relevant zijn. Ook zijn er diverse tools die je kunnen helpen. Deze tools geven inzicht in de populariteit en concurrentie op een bepaalde hashtag en tonen je gerelateerde hashtags.
Tips voor het gebruik van hashtags
In berichten mag je tot wel 30 hashtags gebruiken, maar let erop dat je niet bij elk bericht altijd dezelfde 30 hashtags gebruikt. Instagram gaat je zo zien als iemand die spam verspreidt. Maak daarom voor jezelf een lijst met relevante hashtags en bekijk per bericht welke hashtags hiervoor een toegevoegde waarde hebben. Variëren is belangrijk en het is aan te raden om tussen de 5-10 hashtags te gebruiken per post, want hoe meer tags je gebruikt, hoe onoverzichtelijker het wordt. Verder kun je jouw merk exclusief maken door een hashtag te maken waar alleen jouw bedrijf gebruik van kan maken. Brand hashtags zorgen voor exclusiviteit en herkenbaarheid. Een brand hashtag kun je wel aan ieder bericht toevoegen.
Aan de slag met hashtags
Instagram wint terrein bij bijna alle leeftijdscategorieën. Maak daarom gebruik van deze kans door meer aandacht te besteden aan Instagram. Berichten plaatsen is eenvoudig en door je branche en (potentiële) doelgroep goed te onderzoeken, kun je Instagram berichten een waardevolle lading geven met hashtags. Kom je er niet helemaal aan uit? We helpen je graag.