Instagram is hard op weg om uit te groeien tot een van de belangrijkste kanalen voor je online marketing. De zakelijke opties blijven komen en daarmee groeien de mogelijkheden om klanten aan je te binden met dit platform. Maar waar moet je zijn als bedrijf, waar liggen de kansen en waar moet je vooral niet te veel energie in stoppen? We laten je graag zien waar jij moet zijn op Instagram.
De groei van Instagram Stories
Dankzij de gigantische opkomst van Instagram, inmiddels bijna 6 miljoen gebruikers in Nederland, is het platform van grote waarde voor je marketing. Eerder gaven we al aan dat de toevoeging van Instagram Stories veel kansen opleverde voor je marketing. Uit een onderzoek van Social Media Today blijkt de populariteit van de Stories nog maar eens. Stories staan bovenaan de tijdlijn en pakken de aandacht van de volgers. Door deze korte video’s in te zetten als kleine verhaaltjes die samen een groter verhaal vormen kun je volgers echt naar jouw product of dienst trekken. Stories blijft dus een belangrijk aspect in je Instagram marketing.
Kansen voor Instagram Live
Waar de populariteit van de Stories van je scherm afspat valt het gebruik van Instagram Live behoorlijk tegen. Slechts 10% gebruikt dit in zijn marketing uitingen. En dat terwijl er toch wel potentie zit in het live gaan op social media. Kijk maar eens naar de populariteit van live video’s op Facebook. Daar worden ze niet alleen hoger geplaatst in de tijdlijn, maar worden ze ook drie keer langer bekeken dan gewone video’s. Dus liggen er zeker kansen voor jou als ondernemer bij Instagram Live. Het is wel van belang om te kijken of jij hiermee je doelgroep gaat aanspreken, dus klakkeloos live gaan is hier niet de oplossing.
IGTV: grote tegenvaller
Een van de grote tegenvallers van de nieuwe functies op Instagram is Instagram TV, ook wel IGTV genoemd. Niet alleen wordt dit bijzonder weinig gebruikt, uit het onderzoek blijkt ook dat de kans klein is dat hier nog veel energie ingestoken wordt. Daarmee is de potentie van IGTV flink afgenomen. Blijkbaar zitten we toch meer op de korte video’s te wachten en niet op hele lange video’s die tot een uur kunnen duren.
Toekomst voor Instagram
Waar de kansen liggen is nu wel duidelijk, en dan hebben we het nog niet eens gehad over alle nieuwe mogelijkheden van Instagram. Want shopping-tags worden ook veelvuldig gebruikt en er worden zelfs al tests gedaan met aankopen via Instagram. Dat wil overigens niet zeggen dat het ‘oude’ Instagram maar genegeerd moet worden, want simpelweg foto’s plaatsen blijft belangrijk. Hiermee kun je je boodschap langer en specifieker overbrengen dan bijvoorbeeld de stories. We kunnen wel stellen dat Instagram veel toekomst heeft en volgens de ondervraagde marketeers is Instagram hét centrale marketingkanaal van de toekomst. Dus als je nog geen Instagram marketing hebt, wordt het hoogtijd.
Jouw eigen Instagram marketing
Wil jij profiteren van alle kansen die Instagram jouw bedrijf te bieden heeft? Wij helpen graag om te kijken hoe we Instagram zo effectief mogelijk in kunnen zetten voor jou als ondernemer. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Zo helpen we jouw online marketing naar een hoger doel.