E-mail is nog altijd een van de meest gebruikte marketingkanalen. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 bleek dat 94% van Nederland staat ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven en zelfs 72% wel eens koopt aan de hand van een webshop e-mail. De uitgelezen mogelijkheid dus om je doelgroep te bereiken en binden. Maar hoe zorg je ervoor dat je e-mail er bovenuit steekt ten opzichte van die talloze mailtjes? Interactie is het sleutelwoord. Wij vertellen je hoe je dit het beste kunt doen.
Verrassing en nieuwsgierigheid
Interactie draait om het uitvoeren van een actie door de ontvanger. Het belangrijkste element van interactieve mails is de verrassing. Doordat ze iets mogen doen wat ze niet verwachten in een e-mail gaan ze het leuker vinden. Bovendien zijn mensen van nature nieuwsgierig en interactieve elementen wekken dit op. De ontvanger raakt door deze elementen geïnteresseerd en is sneller geneigd de mail te openen en door te klikken naar je website. Interactieve e-mails kunnen zo bijdragen aan een hoger engagement.
Houd rekening met e-mailproviders
De mogelijkheden tot interactie in je e-mail worden steeds groter en bieden dus veel kansen. Je moet echter wel beseffen dat niet iedere e-mailprovider al deze elementen ondersteunt. Bij het opstellen van je interactieve mail moet je hier dus rekening mee houden. Check welke provider je klanten gebruiken en kijk op basis daarvan welke elementen je kunt gebruiken.
Interacties in je mail toepassen
Interactie toevoegen in een mail naar je doelgroep kan op vele manieren. De opties lopen uiteen van een simpele button tot een complete game in je e-mail. Wij zetten er graag een aantal voor je op een rij:
- Call-to-action: een interactie met de ontvanger die nu al veel wordt gebruikt. Dit is een button waarmee je door kunt klikken naar de website. Een eenvoudige manier die door iedere provider wel wordt ondersteund.
- Beoordelingselement: hiermee kun je zien wat mensen daadwerkelijk van je mail zien. Door je ontvanger de vraag te stellen kunnen mensen ergens op klikken en wordt je mail interactiever. Je kunt dit bovendien zo uitgebreid maken als je zelf wilt.
- GIF: op social media zijn ze al zeer bekend, de Gifjes. Het bewegende beeld trekt ook in e-mails de aandacht en kunnen je helpen om informatie er meer uit te laten lichten. Het is bovendien een eenvoudigere variant dan een volledige video in je mail.
- Tabs: hoe langer je moet scrollen, hoe groter de kans dat mensen afhaken. Zeker aangezien mensen hun mail op hun mobiel lezen. Een uitklapbare tab helpt je hierbij. De ontvanger kan op deze manier snel door naar de informatie die wordt gezocht.
- Games: een game is de optimale interactie met je ontvanger. Het spelelement en het plezier dat het met zich meebrengt houdt de ontvanger namelijk geboeid. En als er iets te winnen valt wordt er op een andere natuurlijke eigenschap ingespeeld: die van prestatie en competitie.
Jouw e-mails interactief maken?
Wil jij ook meer uit je mails halen? Dan is het interactiever maken van je e-mail een goed begin. Wij helpen je daar graag mee. We kijken graag hoe we jouw online marketing naar een hoger niveau kunnen tillen. Voor meer informatie over onze diensten kunt u altijd contact met ons opnemen. We gaan graag met je in gesprek om te kijken hoe we jou kunnen helpen.