Dat we steeds meer online zijn op onze smartphone is geen geheim. Maar liefst 86 procent van de Nederlanders is in het bezit van een mobiel. Je kent het wel, we bellen er mee, appen, mailen, checken onze social media kanalen, het weer en onze bankrekening. Maar wist je dat 82 procent van de smartphone-gebruikers hun telefoon gebruikt als research-middel voor hun productkeuze? Een mooi gegeven om op in te spelen!
Mobiele zoekopdrachten
Inmiddels wordt er veel meer online gezocht op mobiel in vergelijking met desktop. Google rekent niet voor niets websites in de zoekresultaten steeds meer af op mobielvriendelijkheid. Daarom is het belangrijk dat je website mobielvriendelijk is. Als je website niet mobielvriendelijk is, zullen (potentiele) klanten sneller afhaken, ook in de oriëntatiefase. We zien wel dat de mobiele conversies vaak nog achterblijven. Van de 82 procent die hun research op mobiel doen, doet 40 procent alsnog de daadwerkelijke aankoop doet op een desktop of zelfs offline.
Jouw doelgroep
Over het algemeen zijn er twee verschillende gebruikers. Allereerst heb je de gebruikers die snelle beslissingen maken en je hebt gebruikers die echt de tijd nemen om een goede beslissing te maken. Je kunt voor jezelf bepalen waar jouw doelgroep onder valt of je kunt op beide inspelen.
De oriënterende gebruikers
Deze groep gebruikers zal verschillende specificaties vergelijken, productdetails bekijken en achtergrondinformatie opzoeken voordat zij overgaan tot aankoop. Je moet inspelen op de behoefte van deze gebruikers. Zo is het belangrijk dat de gebruikers meteen zien wat het aanbod is, dat ze kunnen zoeken in categorieën, productdetails moeten eenvoudig te zien zijn en ze moeten kunnen inzoomen op de foto’s. Daarnaast is het handig om een verlanglijstje als optie te gebruiken, zodat gebruikers hun favoriete items kunnen opslaan.
De snelle beslissers
De snelle beslissers willen gewoon het product vinden dat ze zoeken, in hun digitale winkelmandje gooien en bestellen. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de laadtijd van je website en webshop. De meeste gebruikers zullen al snel afhaken wanneer je website traag laadt, (check hier je laadsnelheid), maar bij snelle beslissers is dit helemaal van belang. Houd ook rekening met het laden van de foto’s en afbeeldingen.
Een ander belangrijk punt is dat gebruikers niet hoeven in te loggen voordat ze iets bestellen. Dit schrikt af. Waarom? Simpel, het kost meer (en te veel) tijd. Zorg er dus voor dat deze knop duidelijk aanwezig is en dat gebruikers altijd kunnen bestellen, ook als ze geen account aan willen maken. Deze gebruikers zijn ook erg vatbaar voor schaarste, ‘op=op’ en ‘Nog één op voorraad’ kan dan erg goed helpen bij hun beslissing tot aankoop.
Extra tips
We schreven al eerder een artikel over het verhogen van de conversies van je webshop, maar we geven je graag nog wat extra tips. Soms zien we weleens websites voorbij komen waarbij de online versie een miniatuurversie is van de desktop versie. Hierdoor moeten gebruikers alsnog inzoom op de tekst en foto’s, omdat het anders niet leesbaar is. Zorg er daarom voor dat de tekst duidelijk leesbaar is, zodat bezoekers niet hoeven in te zoomen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de Viewport tag toevoegen aan de head. Hiermee kun je zelf bepalen hoe je website er op mobiele apparaten eruit ziet en krijg je geen miniatuurversie van je website.
Dan als laatste is het belangrijk om een goede en eenvoudige navigatie te hebben, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Zet bijvoorbeeld links en buttons niet te dicht bij elkaar, want menig bezoeker kan hierdoor misklikken, dit leidt tot frustratie en dat wil je niet. Automatische correctie voor invoervelden zijn erg vervelend, zet deze uit. Maak gebruik van touch optimized toetsenborden. Denk hierbij aan een numeriek toetsenbord bij het invullen van je telefoonnummer. Dit zijn allemaal dingen waardoor jij het de bezoeker makkelijker maakt om over te gaan tot aankoop.
Mobiele conversies optimaliseren?
Wil jij een webshop die voldoet aan alle bovenstaande eisen en die zorgt voor vele mobiele conversies? Neem gerust even contact op, wij kunnen je hier goed bij helpen!