Ben jij een lokale ondernemer? Dan lijkt online vindbaarheid voor jou misschien niet zo belangrijk. In dit artikel leggen we je graag uit waarom lokale vindbaarheid van belang is en welke stappen je het beste kunt doorlopen om je lokale SEO te verbeteren.
Wat is lokale SEO?
Stel, je hebt een restaurant in Tilburg en je wilt je lokale SEO optimaliseren. Met lokale SEO wil je twee dingen bereiken. Allereerst wil je gevonden worden wanneer iemand ‘restaurant Tilburg’ intypt in Google. Dit is een combinatie van een relevant woord en de plaatsnaam. Daarnaast is het belangrijk om vindbaar te zijn wanneer iemand zich al in de buurt van jouw restaurant bevindt en dan gaat zoeken naar een ‘lekker en goed restaurant’.
Lokale SEO inzetten
Om deze twee doelstellingen te bereiken, geven we je een aantal tips om je lokale SEO te optimaliseren.
Adresgegevens vermelden
Vermeld allereerst je contactgegevens op alle online kanalen, zoals op je website, alle sociale media en je e-mailhandtekening. Verwerk je contactgegevens niet alleen op de homepagina, maar ook in de footer en maak een aparte contactpagina aan.
Google Mijn Bedrijf
Zorg ervoor dat je je bedrijf aanmeldt bij Google, zodat je telefoonnummer, openingstijden en reviews meteen worden getoond. Vul wel zo veel mogelijk gegevens in, zodat Google deze ook daadwerkelijk kan tonen.
Google Maps en Apple Maps
Maak gebruik van zowel Google Maps als Apple Maps. Wanneer je een Google Maps-kaart op je website plaatst, kunnen bezoekers deze meteen openen en de route volgen, of ze nou 100 meter, of 10 kilometer van je bedrijf vandaan zijn.
De juiste zoekwoorden
Zorg ervoor dat je de juiste zoekwoorden op je website gebruikt, bijvoorbeeld ‘restaurant Tilburg’. Verwerk deze vervolgens op de juiste plekken in je website, zoals in de titels, de tussenkoppen, in de tekst zelf, in de meta-omschrijving en de alt-tekst van de afbeeldingen.
Reviews
Je zou het misschien niet meteen verwachten, maar het aantal reviews is ook van belang voor je vindbaarheid. Vele en goede reviews op zowel Google als Facebook hebben een positieve invloed op je vindbaarheid in Google. Het is de online vorm van mond-tot-mondreclame. Stimuleer mensen dus ook om reviews te schrijven en reageer hier ook op, ook wanneer ze negatief zijn.
Responsive website
Alweer een tijdje geleden maakte Google bekend dat responsive websites beter scoren in Google. Dit is natuurlijk belangrijk, maar daarnaast is het voor de potentiële klant, die op zijn mobiel nog even snel een restaurant in Tilburg zoekt, ook veel gemakkelijk om snel de juiste informatie te vinden.
Creëer content
Misschien zijn je hoofdzoekwoorden ‘Restaurant Tilburg’, maar biedt je ook nog andere diensten aan zoals catering en bezorging. Daar wil je dan natuurlijk ook op gevonden worden! Het is dan belangrijk om pagina’s te creëren die stuk voor stuk deze subonderwerpen apart behandelen. Uiteraard kun je nog een stapje verder gaan en ook bijvoorbeeld de seizoensgerechten bespreken.
Maak hiervoor een blog aan waar je actuele informatie kwijt kunt en blogs kunt schrijven die gericht zijn op specifieke zoekwoorden. Google waardeert websites die hun content regelmatig updaten of nieuwe content toevoegen. Google ziet je dan namelijk als een bedrijf wat genoeg informatie te bieden heeft en altijd op de hoogte is van deze verschillende onderwerpen.
Zo word je online beter gevonden als lokale ondernemer!
Uiteraard zijn dit slechts een aantal praktische tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Vind je het nog wat lastig en heb je hulp nodig? Wij helpen je graag bij het optimaliseren van je vindbaarheid. Neem nu contact op voor meer informatie!