Cookie-instellingen, iedereen herkent ze en vrijwel iedereen wordt er gek van. Ze zijn er om je privacy te waarborgen, maar (niet zo) stiekem worden ze ook vooral gebruikt om je interesses te monitoren en zo de eerstvolgende advertentie voor jou op maat te maken. Maar na de AVG-wet komt er een nieuwe privacy-boost, Google Chrome gaat namelijk de cookies die jouw interesses achterhalen blokkeren. En dat heeft invloed op de advertentiemogelijkheden.
Verdwijning van informatie
Cookies zijn er in twee soorten, een die de website beter laat functioneren en een die wordt gebruikt door andere partijen om te bekijken wat iemand zoal doet op een website en die informatie bundelt voor een optimaal profiel. Daarmee worden advertenties gepersonaliseerd en alles op maat aangeleverd. Maar dat is vanaf komend jaar bij Google Chrome verleden tijd. Het type cookies dat je volgt op het internet worden namelijk geblokkeerd.
Dat klinkt goed op het gebied van privacy, dat je online gedrag niet gevolgd kan worden. Maar voor de marketingafdeling is het een flinke blokkade van wenselijke informatie. Want doordat de cookies niet meer werken weet een marketeer veel minder van je, en kan het dus ook minder volgen. Dit geldt overigens alleen voor computers, want via mobiel werkt het namelijk anders. Dat is toch nog altijd 50% van het online verkeer.
Benut de data van je eigen kanaal
Veranderingen betekent zoeken naar oplossingen, en daarbij is het overblijvende soort cookies van belang. Want voor je eigen kanaal kun je nog wel data verzamelen. En die wordt nog belangrijker om goed te analyseren om je bezoekers een zo goed mogelijk werkende website of aansluitende advertentie te laten zien. Door die informatie goed te bundelen kun je toch nog personaliseren. Dat is ook mogelijk met een betaalde account, maar daar moet natuurlijk wel wat tegenover staan.
Toename van transparantie
De verandering zorgt vooral voor een toenemende mate van transparantie. Het is duidelijker wie jouw informatie als online bezoeker kan inzien en niet iedereen krijgt zomaar toegang tot die gegevens. Er zijn ook direct platforms ingezet waar je jouw eigen profiel kunt opbouwen, zodat je zelf in de hand hebt wat je wel en niet deelt aan informatie. Dat vergroot ook de transparantie, en blijft bedrijven de mogelijkheid geven tot personalisatie in hun uitingen.
Personalisatie in je marketing
Wil jij graag je bezoekers optimaal aanspreken en uitingen laten aansluiten op interesses? Dan helpen we je graag met het opzetten van je gepersonaliseerde marketinguitingen om te zorgen dat dit jouw doelgroep aanspreekt. Kom gerust eens langs om kennis te maken dan bekijken we mogelijkheden voor jouw bedrijf.