ROI, Return On Investment, is onder social media marketeers een veelbesproken onderwerp. 55 procent van de social marketeers maakt zich namelijk druk om het rendement van social media. Dat komt omdat vaak alleen conversie of sales gezien wordt als ROI. ROI wordt dus verkeerd gedefinieerd, wat zowel de doelgroep als het eigen bedrijf niet ten goede komt. Wat gaat er precies mis? En wat te doen?
De ROI bepalen voor social media is moeilijk
Nog te vaak wordt conversie of sales gezien als rendement van social media. Dat is best gek, want de meeste marketeers richten hun pijlers op social media juist op naamsbekendheid. Dit zijn twee heel andere fases in de customer journey, die we het beste kunnen omschrijven met het See, Think, Do, Care-model van Google:
- See: bekendheid creëren, eerste contact
- Think: overweging, klant erkent behoefte
- Do: de aankoop
- Care: behoud en vergroten klantwaarde
Naamsbekendheid komt vooraan in de customer journey, terwijl conversie of sales pas twee fases later aan bod komt. Er zijn dan ook maar weinig marketeers dat precies weet wat de omzet is die uit social media komt. Kijk je alleen vanuit het oogpunt van sales naar social media, dan draagt social media hier weinig bij aan, maar dan kijk je ook met een te beperkt perspectief.
De echte waarde van social media
Social media is een uitstekend platform om de bekendheid van je merk te vergroten, en hen ver
volgens verder in het traject van de customer journey te krijgen. De echte waarde van social media zit ‘m dus in de fases See en Think, bewustwording en overweging. De content moet dan ook aangepast worden op wat consumenten willen. Op die manier bouw je sterkere lange termijnrelaties op. Een strategie die alleen maar draait om het promoten van je producten en diensten leidt misschien wel tot een aankoop, maar zorgt niet voor een lange termijnrelatie met de doelgroep. Onthoud dat consumenten vooral op social media zitten om contacten te onderhouden, dus dat de focus moet liggen op bekendheid creëren en niet op conversies.
Content die de ROI kan verhogen
Om op de lange termijn meer rendement uit social media te halen, moet je mensen op een visuele en aantrekkelijke manier in aanraking laten komen met je merk. De content moet de consument verder helpen bij de fases bewustzijn en overweging. Content moet dus inspirerend en entertainend zijn, zodat het vertrouwen in merk groeit. Hierbij is een goede balans in het type content belangrijk om impact te kunnen maken. Goed naar de doelgroep luisteren en hen de content bieden waar zij behoefte aan hebben, is het grootste rendement van social media voor de lange termijn.
Kunnen we je helpen?
Caramelo Media is een full-service bureau waar je alle online diensten onder één dak vindt. Kun je wel wat hulp met je social media strategie gebruiken? Dan helpen we je uiteraard graag. Neem gerust contact met ons op, zodat we samen alle mogelijkheden kunnen bespreken.