Voor veel ondernemers is de productpagina van de webshop één van de belangrijkste pagina’s om meer conversie te behalen. Jouw potentiële klant is hier nog maar enkele klikken verwijderd van het bestelproces. Dit betekent dat de productpagina verleidelijk moet zijn om bezoekers daadwerkelijk te laten converteren. Deze pagina is dus enorm belangrijk en vraagt veel aandacht van jou als ondernemer. In dit artikel geven we een aantal tips om je productpagina optimaal in te richten, zodat bezoekers overgaan tot conversies.
Laadtijd optimaliseren
Er is niets vervelender dan het moment dat je een jurkje van dichtbij wilt bekijken en dat de productpagina maar niet wilt laden. Momenten van ergernissen voor vele bezoekers. Een lange laadtijd heeft invloed op conversie. Er is gebleken dat bezoekers een laadtijd van minder dan twee seconden acceptabel vinden. Duurt het nog langer? Dan zijn bijna de helft van je bezoekers vertrokken! Pak dit dus snel aan door een expert in te schakelen.
Duidelijke productweergave
Het komt wel eens voor dat je een super mooie jeans hebt gezien op een webshop. Vervolgens bestel je het en komt het binnen. Wanneer je het past, merk je direct dat het heel anders is, dan dat je had verwacht. Het product is namelijk ontoereikend. Een veel voorkomend probleem bij online shoppen. Daarom adviseren wij om producten duidelijk weer te geven op de productpagina. Het is belangrijk om zulke foto’s te maken waar de bezoekers daadwerkelijk wat aan hebben. Denk bijvoorbeeld aan 360 graden afbeeldingen of productfilmpjes waarin een model het product toont aan bezoekers. Er is van alles mogelijk! Op deze manier ontstaan er geen gemiste kansen.
Productbeschrijvingen
Wij zeggen altijd al dat content enorm belangrijk is. Dit geldt dus ook voor de productbeschrijvingen. Voor bezoekers die alleen de prijzen vergelijken, hebben de productbeschrijvingen weinig invloed. Maar voor bezoekers die nog in hun oriëntatiefase zitten, is het enorm belangrijk dat de productbeschrijving past bij de webshop. Ook moeten de beschrijvingen jouw bezoekers verleiden om daadwerkelijk over te gaan tot conversie.
Minder stappen voor meer
Het spreekt voor zich dat de bezoekers zo min mogelijk stappen moeten nemen om daadwerkelijk over te gaan tot conversie. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde producten, zoals kleding die je door de bezoekers wil laten filteren. Ondernemers die laptops of mobiele abonnementen leveren, kunnen een standaardproductconfiguratie instellen. Dit houdt in dat je vooraf al een bepaald abonnement voor de bezoeker hebt geselecteerd, waarbij het abonnement direct besteld kan worden. Ook is aanpassen mogelijk, maar het hele gedoe met alle filters wordt al standaard ingevuld voor bezoekers.
Productpagina laten optimaliseren?
Wil jij als ondernemer je productpagina laten optimaliseren door bovenstaande tips? En wil je dat we dieper gaan kijken naar eventuele knelpunten op de productpagina? Wij pakken het allemaal aan voor je! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.