Lokale marketing is relevanter dan ooit. Door nieuwe technologieën kan je dit jaar de doelgroepen uit jouw omgeving veel beter targeten. In deze blog leggen we uit waarom lokale marketing meer interactie oplevert dan een landelijke strategie.
Lokaliseren
Als je een specifiek publiek wil aanspreken of je klantenbestand wil uitbreiden, kan je niet meer om gelokaliseerde content heen. De eigen situatie is voor mensen het meest herkenbaar. Potentiële klanten voelen zich op die manier persoonlijker aangesproken. Door bij je marketing in te spelen op actuele situaties vergroot je dus je kans op kliks. Met de juiste tools pas je jouw creatieve content makkelijk aan voor lokale markten.
Online lokaal shoppen
Veel consumenten, liefst 69 procent, geeft aan vaker lokaal te winkelen dan een jaar geleden. En dat is geen verrassing: door de coronacrisis is er meer aandacht voor lokale ondernemers. Zij worden door het verplicht sluiten van winkels gedwongen hun inkomsten uit webshops te halen. De concurrentie groeit dus snel, maar de vraag ook. Naar verwachting zal tijdens de huidige lockdown het aantal webwinkels alleen maar groeien. Het is dus belangrijk snel op online lokaal shoppen in te spelen.
Lokale SEO-strategie
Een goede SEO-strategie moet de kern zijn van je marketing. Maar wist je dat deze ook lokaal kan inzetten? Deze aanpak wordt ook noodzakelijk: 46 procent van de internetgebruikers tikt lokale zoekopdrachten in hun browser. Denk daarbij groter dan enkel plaatsnamen toevoegen aan je zoekwoordanalyse. Er is veel meer nodig om de lokale vindbaarheid van je pagina te verbeteren. Je locatie moet daarbij niet alleen terugkomen in tekst, maar ook in je invalshoeken, reviews en keywords. Dat doe je bijvoorbeeld zo:
- Maak duidelijk hoe je bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie;
- Schrijf over lokale klanten of een lokale samenwerking;
- Licht in teksten voltooide projecten in de regio uit;
- Sponsor lokale evenementen en laat dit terugkomen;
- Of geef lokale reviews een prominente plek.
Er zijn natuurlijk nog meer manieren om een lokaal publiek te bereiken met SEO. Maar deze onderdelen vormen een belangrijke basis voor je lokale SEO-strategie.
Lokaal beter gevonden worden?
Lokale marketing inzetten is een slimme manier om in de buurt meer aandacht te trekken of een specifieke doelgroep te bereiken. Wil je dit jaar zoveel mogelijk halen uit lokale marketing? Bij Caramelo Media werken we graag een strategie voor je uit! Neem snel contact voor vragen of een eerste afspraak.