De vraag of artificial intelligence de online marketing wereld gaat veranderen wordt veel gesteld. Het antwoord daarop is heel simpel: ja. Innovaties in technologie en online marketing gaan vanaf het begin hiervan al hand in hand en dat zal ook zo blijven. Artificial intelligence is in de loop der jaren steeds een grotere rol gaan spelen binnen online marketing. En niet op een enge ‘nemen de computers het over van de mens’-manier, maar op een hele effectieve, efficiënte en onmisbare manier. Artificial intelligence ondersteunt ons als online marketeers, zodat wij ons kunnen richten op waar het om draait. Creativiteit, vernieuwing en het overbrengen van emotie.
AI speelt al een grotere rol dan je misschien denkt
Dankzij ChatGPT is de term artificial intelligence weer helemaal tot leven gekomen. Deze vorm van AI kan ons al helpen bij het schrijven van informatieve teksten en bijvoorbeeld e-mails. Online marketeers zijn voor het aanspreken van de juiste doelgroepen continue bezig met algoritmes. Die algoritmes zijn gebaseerd op AI. Zo maakt AI marketeers als het waar productiever: het neemt bepaalde taken van ons over waar wij veel meer tijd aan kwijt zouden zijn.
We laten tijdrovende taken waar geen creativiteit bij komt kijken over aan AI-programma’s. Denk bijvoorbeeld aan het vertalen van teksten. Dankzij tekstherkenning is het mogelijk om teksten te laten analyseren en te vertalen naar alle talen in de wereld. Tekstherkenning was niet mogelijk geweest zonder AI.
AI biedt ons het nodige inzicht
Ook kan AI dankzij predictive modelling en collaborative filtering het toekomstige gedrag van jouw doelgroep voorspellen. Op basis van verzamelde data en het maken van doorberekeningen is het mogelijk om met deze technologie te handelen naar voorspellingen in gelijksoortige situaties in de toekomst. Hierdoor is het mogelijk om gepersonaliseerde newsfeeds of tijdlijnen te creëren. Deze zijn gebaseerd op het voorgaande surfgedrag van de lezer.
Dankzij het verzamelen en analyseren van gegevens en patronen op grote schaal, krijgen wij dankzij AI een helder inzicht in een doelgroep en hun gedrag. Zo is het mogelijk voor ons om een uitstekend gerichte en relevante marketingstrategie te ontwikkelen, die precies aansluit bij de behoeftes, wensen en acties van jouw doelgroep. Dankzij AI kunnen we het meeste halen uit een advertentiebudget. En vergeet niet de personalisatie in de marketing: hierdoor is het mogelijk om geregistreerde klanten van een bedrijf gerichte aanbiedingen en aanbevelingen te bieden. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de koopgeschiedenis en het zoekgedrag van de consument.
Tevreden klanten dankzij efficiëntie
Ook speelt AI een grote rol in het verbeteren van een klantenservice, en daardoor de klanttevredenheid. Dankzij chatbots; computerprogramma’s die communiceren met klanten via een app of website, is er snellere en effectievere communicatie met klanten mogelijk. Klanten worden geholpen bij het vinden van de juiste producten en/of diensten en krijgen dankzij de communicatiemogelijkheden van de bot correct en snel antwoord op hun vragen.
Diverse processen worden dankzij het inzetten van AI geautomatiseerd, waardoor online marketeers meer tijd hebben voor het ontwikkelen van een verrassende en effectieve strategie, het creëren van vernieuwende content en het actief beheren van klantenrelaties. We kunnen er namelijk niet omheen: AI-systemen kunnen in sommige gevallen effectiever en efficiënter kunnen werken dan mensen. En daar kunnen we maar beter een groot voordeel uit halen in plaats van tegen vechten, toch?
De rol van AI in onze werkzaamheden
Artificial intelligence is een deel van de reden waarom wij zo gericht en secuur te werk kunnen gaan en waardoor wij de nodige tijd kunnen stoppen in het ontwikkelen van ijzersterke strategieën. Zonder vertalingsprogramma’s, advertentie management tools en SEO-tools zouden onze werkdagen er heel anders uit zien. Hoewel AI enorme voordelen met zich meebrengt, helpt het ons dus vooral om te focussen op de dingen waar we het beste in zijn.
Effectieve marketing draait namelijk om veel meer dan het analyseren van data. Het succes van een online marketingcampagne, website, webshop of social mediakanalen heeft naast het bereiken van de juiste doelgroep vooral te maken met de emotie en beleving die we verspreiden. Onze creativiteit en vernieuwing in concepten maakt de data die we dankzij AI kunnen verzamelen waardevol.
Wat kunnen wij voor jou betekenen?
Wij creëren gerichte strategieën en unieke content aan de hand van enorm accurate data. Wil jij jouw doelgroep aanspreken door middel van perfect aansluitende content en online advertenties? Neem dan eens contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek! Aan de hand van jouw persoonlijke doelen kijken wij aandachtig waar de beste kansen liggen voor jouw bedrijf. Wij zetten ons in voor jouw online succes.