Linkbuilding is een veelbesproken onderwerp binnen zoekmachineoptimalisatie (SEO) en kan een grote invloed hebben op de ranking van jouw website in de zoekresultaten. Is het noodzakelijk? En wanneer is het dan effectief? Doordat linkbuilding op veel verschillende manieren kan worden ingericht, veel strategieën inmiddels te vaak zijn toegepast en zoekmachines zoals Google blijven innoveren, is het voor velen onduidelijk of het de tijd, moeite en geld waard is. Terwijl de discussie zonder definitieve conclusie maar een beetje verder kabbelt, hebben wij onze weg erin gevonden.
Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie
Laten we bij het begin beginnen: Wat is linkbuilding en wat kun je ermee? Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk om te weten dat het hier gaat over een onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie, kortweg SEO. Dit is een term bedacht door marketeers, om in te spelen op het algoritme van Google om er zo voor te zorgen dat een website hoger scoort op relevante zoekwoorden. Relevantie is belangrijk, omdat onze verwachting in de digitaliserende wereld steeds hoger wordt. Alles moet sneller en efficiënter, zeker online. Zijn we op zoek naar een bepaald product, maar kunnen we dit niet meteen vinden? Dan staken we al snel onze zoektocht. Om te voldoen aan de zoekintentie van een consument of bedrijf, is het dus onwijs belangrijk om gevonden te worden op zoekwoorden die perfect aansluiten op de producten of diensten die je aanbiedt.
Stel, iemand is op zoek naar een nieuwe eettafel en heeft hier al een idee over: een 6 persoons eettafel van hout met stalen poten. Online begint diegene met de zoektocht naar een nieuwe eettafel en typt in Google ‘houten tafel 6 persoons’. Dan verwacht je een aanbod te zien van websites die op zijn minst houten tafels aanbieden, maar het liefst ook nog voor 6 personen. Klinkt simpel, toch? Als eigenaar van een website over houten tafels ben je relevant, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je als één van de eerste in Google wordt getoond. En dat is toch een stuk lastiger als er nog honderd anderen zijn die ook houten tafels verkopen. Dan heb je een goede SEO-strategie nodig. In de basis bestaat SEO uit drie pijlers: content, techniek en linkbuilding. Wij gaan in deze blog dieper in op de laatste pijler van SEO: linkbuilding.
Wat is linkbuilding?
Maar wat is linkbuilding precies? Allereerst is het belangrijk om te weten dat er onderscheid gemaakt wordt tussen interne en externe linkbuilding.
Interne linkbuilding
Bij interne linkbuilding plaats je links op een pagina op je website naar een andere pagina binnen je website. Interne linkbuilding zorgt ervoor dat bezoekers optimaal kunnen navigeren op je website. Is het eenvoudig om van je hoofdpagina’s naar andere pagina’s te navigeren? Welke pagina’s dragen het meeste bij aan je de vindbaarheid op je relevante zoekwoorden? Zorg ervoor dat je voldoende linkt naar deze pagina’s. Op deze manier begrijpt Google beter welke pagina’s binnen jouw website het meest belangrijk zijn.
Externe linkbuilding
Externe linkbuilding is het plaatsen van externe links, ook wel backlinks genoemd, op relevante websites, die naar jouw website verwijzen. Met als doel de autoriteit van je website te verhogen. Er wordt namelijk een bepaalde waarde, je domeinautoriteit, gegeven op basis van het backlinkprofiel dat je website heeft. Een backlinkprofiel bestaat uit de links die je website heeft opgebouwd. In principe geldt; hoe hoger je autoriteit, hoe beter dit voor je vindbaarheid is. Verwijst een andere website met een hoge autoriteit naar jouw website door middel van een link? Dan ziet Google dit als een ‘stem’ op je website en wordt deze beschouwd als betrouwbaar en relevant. Het resultaat? De autoriteit van je website stijgt.
Je kunt bijvoorbeeld zelf backlinks plaatsen op andere websites, vragen aan andere websites of ze een link naar jouw website willen plaatsen of nog beter: andere bedrijven vrijwillig naar je website laten linken door het plaatsen van indrukwekkende content.
Relevantie
Zo maar linkjes plaatsen op andere websites is niet effectief. Wil je dat jouw linkbuildingstrategie daadwerkelijk effect heeft op de autoriteit van je website? Dan moet er nauwkeurig gekeken worden naar de relevantie van je gekozen zoekwoorden en van de externe website waarop je backlinks zijn geplaatst. Het is namelijk ook van belang dat de websites waarop de backlinks worden geplaatst iets te maken hebben met jouw branche, dienst of product. Je kunt je links wel op websites achterlaten met een slechte autoriteit score, of op een website die totaal iets anders doet, maar dat is niet effectief. Kies daarom een betrouwbare website met een hoge score en een relevante inhoud voor een merkbaar resultaat.
Hoe maak je linkbuilding effectief?
Wij ondervinden, dankzij onze nauwkeurig uitgewerkte strategieën, dat externe linkbuilding een positieve uitwerking heeft binnen de SEO-strategie. Maar, zonder de juiste content op je website heeft linkbuilding geen zin. Voor effectieve linkbuilding is het essentieel om je website helemaal top ingericht te hebben. Zorg voor een snelle website zonder 404-errors, relevante interne backlinks en sterke en afwisselende content die geheel zijn ingericht op de vindbaarheid van je website. Vaak zien we dat er geen resultaat wordt geboekt als bedrijven kiezen voor kwantiteit boven kwaliteit. Zo krijgen mensen alleen meer bezoekers, maar geen extra leads. Google verandert mee, waardoor linkbuilding een delicate strategie is waarvoor kennis en expertise in het vak nodig is om het succesvol in te richten. Ook is het belangrijk om geplaatste backlinks van tijd tot tijd te blijven controleren om zeker te weten dat ze geen 404-errors zijn geworden.
De waardevolle voordelen van linkbuilding
Zet je je linkbuilding op de juiste manier in? Dan is het resultaat het helemaal waard. De autoriteit van je website stijgt, waardoor je hoger in Google komt te staan en bezoekers je makkelijk kunnen vinden. Hierdoor zie je niet alleen bezoekers, maar ook het aantal klanten, leads en omzet stijgen. Ook is linkbuilding kosteneffectief en merk je redelijk snel resultaat. Het is dus een hele waardevolle toevoeging aan je SEO-strategie.
Wil jij gevonden worden op relevante zoekwoorden?
Wordt het tijd dat er naar jouw SEO wordt gekeken door professionals? Wij leren jou en je bedrijf graag kennen. Onze kennis en ervaring in het bouwen van sterke linkbuildingstrategieën zorgen ervoor dat wij jouw SEO compleet aan kunnen pakken, op de meest effectieve manier. Zo krijg jij een waardevol eindresultaat waar je daadwerkelijk iets aan hebt. Maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en bespreek je wensen en doelen met ons!