Een goede website is belangrijk zodat de (potentiële) doelgroep jou op het web kan vinden. Vervolgens kun je met je website een visitekaartje afgeven en het als communicatiemiddel gebruiken. Wat voor soort website je ook hebt, het is belangrijk dat deze gebruiksvriendelijk is. Is dit niet het geval, dan zijn de bezoekers net zo snel weer weg. In deze blog lichten we een paar belangrijke aspecten toe die een website gebruiksvriendelijk maken.
Vertel direct waar de bezoeker is en wat hij aan je heeft
Een Google-gebruiker zoekt op het web vanuit een behoefte of probleem. Na een aantal kliks komt hij op jouw website terecht. Val dus meteen met de deur in huis en vertel de bezoeker wat hij kan verwachten. Maak gebruik van een krachtige tagline (de ondertitel): “Caramelo Media, waar innovatie en full-service samenkomen”. De tagline is waarschijnlijk het kortste tekstje op je website, maar het wordt vaak als eerste gelezen. Vervolgens kun je in de welkomsttekst op de homepagina de bezoeker direct meenemen in jouw verhaal en vertellen wat je aanbiedt. In deze tekst is het heel belangrijk je te richten tot je ideale klant. Bekijk maar eens ons voorbeeld ter inspiratie:
“Met behulp van onze concepten bent u als kleine ondernemer verzekerd van een professioneel voorkomen op het internet! Wij gebruiken verschillende technieken om u eenvoudig vindbaar te maken, zodat u het niet alleen voor uw bestaande klanten makkelijker maakt maar ook nieuwe klanten kunt aanspreken”
Een overzichtelijke homepage
De homepage is vaak de eerste pagina waar de bezoeker op terecht komt. Deze pagina moet direct aanspreken om de bezoeker op je website te kunnen houden. Denk bij het indelen van de homepagina aan je ideale klant: wat is belangrijk voor mijn klant? Wat moet deze als eerste zien? Probeer een goede mix te vinden tussen teksten, foto’s en video’s. Tegenwoordig lezen bezoekers minder en kijken ze meer foto’s, video’s en andere visuele elementen. Maar maak het ook niet te bont, anders wordt het druk en onoverzichtelijk. Creëer een goede balans en probeer rust en overzicht te bewaren. Witte ruimtes doen hierin vaak al wonderen.
Een kort maar krachtige navigatie
Als je iets zoekt wil je het liefst snel vinden. Duurt het te lang, dan ga je weg. Zo is het met jouw website-bezoeker ook. Houd de navigatie daarom simpel. De bezoeker moet direct zien waar hij op moet klikken om te komen waar hij wil zijn. Het mag niet teveel inspanning kosten. Plaats de menubalk daarom op een duidelijke plek. Bij de meeste websites staat deze vastgezet aan de bovenkant. Ook voor de menubalk geldt: plaats alleen wat ertoe doet. Gebruik niet teveel items en laat ook geen lange drop-down menu’s zien. Less is more. Hoe meer keus hoe sneller iemand gefrustreerd raakt en je website verlaat. Maak het ook altijd gemakkelijk om terug te gaan naar de homepagina. Als een bezoeker verdwaalt raakt, is de homepagina zijn uitweg. Maak het logo op je website daarom altijd klikbaar. Zelfs als het heel duidelijk is zijn er altijd websitebezoekers die niet kunnen vinden wat ze zoeken. Met een zoekfunctie los je dit probleem eenvoudig op.
Zorg voor een goede leesbaarheid en call-to-action
Bezoekers willen informatie vinden met zo min mogelijk inspanning. De meeste bezoekers scannen je website zonder woord voor woord te lezen. Gebruik daarom een lettertype dat makkelijk te lezen is en zorg voor een goed contrast tussen de letterkleur en achtergrondkleur. Omdat de bezoeker teksten scant kun je het beste korte paragrafen schrijven, opsommingtekens gebruiken en gebruik maken van tussenkoppen. Vertel de bezoeker ook wat je wilt dat hij doet. Een website is gebruiksvriendelijk als het duidelijk is voor de bezoeker wat hij zou moeten doen. Er is geen reden om je bezoeker maar een beetje te laten dwalen, maar loods hem door je website naar het punt waar jij wilt dat hij naartoe gaat. ‘Lees meer’, ‘Neem contact op’ of ‘Download mijn gratis tips’ zijn hier voorbeelden van.
Maak de website mobiel vriendelijk
Zorg voor een mobiel vriendelijke website en dus ook voor een responsieve website. Dit is een website die zich automatisch aanpast aan het schermformaat van de gebruiker. Of de gebruiker nu een pc, laptop, tablet of smartphone gebruikt, met een responsieve website kan de bezoeker altijd gebruik maken van een goed werkende website. Steeds meer website verkeer is afkomstig van een mobiel apparaat. Het is snel, gemakkelijk en ideaal als je onderweg bent. De website moet dus, zeker op een smartphone, goed functioneren. Daarom is het verstandig om de website te richten op ‘mobile first’.
Ga voor een gebruiksvriendelijke website
In deze blog zijn een aantal aspecten benoemd die belangrijk zijn voor het gebruiksgemak van een website, maar er zijn nog veel meer aspecten. Een gebruiksvriendelijke website creëer je niet door een lijstje af te werken, maar door je te verplaatsen in de doelgroep en te achterhalen wat zij willen. Wij helpen je graag verder bij het opstellen van een gebruiksvriendelijke website. Neem dus gerust eens contact met ons op, zodat we alle mogelijkheden kunnen bespreken.