Online strategie bepalen: het vinden van jouw unieke focus voor succes

online strategie bepalen

De kern van jouw onderneming succesvol online vertalen? Dat is wat wij doen. Een online strategie bepalen is cruciaal voor het succes van jouw onderneming. Met de juiste strategie is het mogelijk om je merk op de markt te zetten, je naamsbekendheid te vergroten, te groeien en je conversies te verhogen. De invulling van een sterke online strategie is helemaal gebaseerd op jouw specifieke merk, wensen en doelen, en vergt de nodige kennis en expertise. Wat is er voor nodig om een optimale online strategie te bepalen?

Een online strategie: wat houdt dat in?

Een online strategie zorgt ervoor dat je niet zomaar advertenties plaatst zonder vooronderzoek, je website of webshop indeelt zonder je doelgroep te hebben onderzocht of content plaatst op je online kanalen zonder te weten waar (potentiële) bezoekers behoefte aan hebben. Aan de hand van een afgebakende doelgroep die duidelijk in kaart is gebracht, in combinatie met jouw bedrijfsdoelen, is het mogelijk om jouw online kanalen optimaal in te delen. Een ijzersterke online strategie is namelijk onmisbaar, voor iedereen en binnen elke branche. Elke online strategie is uniek. Een strategie die perfect werkt voor het ene bedrijf, kan totaal de plank mis slaan bij de andere. Het is aan ons om jou te voorzien van een optimale online marketingmix zodat jij de gewenste resultaten behaalt.

Waar beginnen we?

Doelstellingen bepalen

Het eerste wat je duidelijk wilt hebben zijn de doelen waar je heen wilt werken. Vanuit de doelstellingen kun je kijken waar je op dit moment staat met je bedrijf en wat er voor nodig is om deze te bereiken. Denk bij doelstellingen bijvoorbeeld aan leads genereren, klanten informeren, producten verkopen en je merkbekendheid vergroten.

Nulmeting

Daarna is het nodig om in kaart te brengen waar je op dit moment staat. De huidige status van je bedrijf wordt als het ware het nulpunt waar vanuit we een groei kunnen meten. Zo kun je goed zien hoeveel vordering je in het behalen van je doelen hebt gemaakt en hoeveel je er procentueel op vooruit bent gegaan.

Product en/of dienstbepaling en doelgroepbepaling

Als onderneming zijn er een aantal stappen die cruciaal zijn om te volgen voor een sterke strategie. Je begint natuurlijk met een product en/of dienstbepaling. Aan de hand hiervan zoek je secuur uit wat je doelgroep is. Het is ook mogelijk dat je verschillende doelgroepen wilt benaderen doordat de doelgroep van je producten en/of diensten uit elkaar lopen. In dat geval neem je dat prominent mee in je strategie.

Het kiezen van de juiste kanalen

Na de doelgroepbepaling is het mogelijk om per doelgroep een kanaalbepaling vorm te geven. Waar bevindt jouw doelgroep zich? En hoe spreek je deze aan? Hierbij kunnen we per kanaal onderscheid maken tussen een korte en lange termijn strategie. Plaats je een advertentie met Google Ads Search? Dat heeft op korte termijn invloed op het bereiken van je doelgroep. Een lange termijn strategie is bijvoorbeeld het optimaliseren van de SEO op je website. Hier ondervind je namelijk nog voor een lange tijd positief effect van in je vindbaarheid op zoekmachines.

De fases van jouw doelgroep

Wil jij een online strategie bepalen waardoor jouw doelgroep op de juiste manier wordt aangesproken op elk kanaal? Dan is het essentieel om je online kanalen aan te passen op de fase waarin de doelgroep zich bevindt als ze deze bezoeken. Om je hierover een duidelijk idee te geven nemen we je even mee in het volgende voorbeeld:

Oriënterende fase

Stel, je zit midden in een verbouwing en het is tijd voor een nieuwe inrichting van je woonkamer. Je wilt graag een nieuw interieur dus je hebt besloten om vaarwel te zeggen tegen je oude bank. Je hebt alleen nog geen duidelijk idee over welke bank goed in je woonkamer zou staan. Hierdoor kom je in de oriënterende fase van je aankoopproces. Je zoekt op Pinterest naar leuke interieurs die jou aanspreken en bekijkt wel tientallen afbeeldingen met banken om inspiratie op te doen. Na een tijdje merk je dat je steeds terugkomt bij een beige drie zits bank. Als bedrijf is het essentieel om in deze fase op de juiste manier op te vallen bij je doelgroep.

Overwegingsfase

Vervolgens ga je via Google op zoek naar een beige drie zits bank. Ook nu is het voor jou als bedrijf essentieel om op de juiste manier aanwezig te zijn. Dit kan zowel via organische zoekresultaten als via online advertenties, of een combinatie van beiden. Je komt nu namelijk in de overwegingsfase. Je bekijkt verschillende opties via andere aanbieders en vergelijkt prijzen of de mate waarin service wordt geboden, reviews, de levertijd en bijvoorbeeld de bezorgkosten.

Beslissingsfase

Hierna kom je in de laatste fase: de beslissingsfase. Heb jij je online kanalen optimaal ingedeeld? Dan maak jij wel eens kans om hier als winnaar uit te komen. In de beslissingsfase is het als bedrijf belangrijk om op te blijven vallen. Het inzetten van remarketing is dan ook ontzettend effectief. Zo krijgt de potentiële klant advertenties te zien van de producten die hij of zij op jouw website bekeken heeft. Onthoud: de doelgroep kiest altijd de weg van de minste weerstand. Een optimale indeling van alle online kanalen zorgt voor een soepel verloop van een aankoopproces. Aan de hand van jouw doelgroep is het mogelijk om de perfecte marketingmix samen te stellen. Waar bevindt jouw doelgroep zich? En in welke fase bezoeken ze de verschillende kanalen?

Wat heb jij nodig?

Een online strategie kan vele invullingen hebben. Zoals we al zeiden, is deze geheel uniek aan de hand van jouw producten en/of diensten, doelgroep, wensen en doelen. Zo kan het nodig zijn om actief te zijn op andere social media kanalen dan waar jij je nu bevindt. Ook is het mogelijk dat jij je wel op de juiste plek bevindt, maar dat de doelgroep niet op de goede manier wordt aangesproken. Misschien is je website of webshop niet optimaal ingedeeld en haken bezoekers af door onduidelijkheid, slecht geplaatste buttons, een onoverzichtelijk menu of te weinig informatie over de verzending van een product. Wij komen erachter waar jouw valkuilen zich bevinden en beginnen de weg naar het online succes van jouw onderneming. Behaal de gewenste doelen dankzij het werk van onze ervaren marketeers, designers, webdevelopers, tekstschrijvers en onderzoekers.

online strategie bepalen

Wil jij online groeien?

Door jouw online strategie te bepalen én natuurlijk te realiseren behaal jij de resultaten die je voor ogen hebt. Wij maken effectieve campagnes, creëren sterke content, schrijven pakkende teksten en bouwen unieke websites aan de hand van de wensen van jouw doelgroep. Mogen we in jouw online strategie duiken? Neem dan gerust contact op om kennis te maken.

contact caramelo media

Bereik jouw doel. Met de juiste aanpak.

Heb je een vraag of wil je meer weten? Bel ons direct of stuur even een mailtje. We komen graag met jou in contact!

=