ChatGPT is al enige weken een terugkomend onderwerp tussen mij en mijn collega’s tijdens de lunch. ChatGPT is één van de vele artificiële intelligentie ontwikkelingen van de laatste tijd. Het is een artificiële intelligentie app waarvan wordt gezegd dat die zo goed als alles voor je kan schrijven.
Als content marketeer zijnde, voel ik de ogen van mijn collega’s op me prikken. Niet alleen mijn collega’s hebben zichzelf de vraag waarschijnlijk al gesteld aan zichzelf, maar ik ook. In hoeverre gaan AI-bots zoals ChatGPT mijn vakgebied veranderen? Of kunnen ze het op een gegeven moment zelfs geheel overnemen? Het was tijd om te testen hoe de AI-bot en ik op dit moment tegenover elkaar staan. Daarom schreef ik een blog, die ik de bot ook liet schrijven. Met de vraag: ‘Is ChatGPT de toekomst van de content marketeers?’
Ik stelde de bot de volgende vragen en beantwoordde die ook zelf aan de hand van onderzoek online en eigen bevindingen. Om onderstaande antwoorden te vergelijken pak ik de meest opvallende bevindingen uit beide blogs:
1. Kan ChatGPT SEO-teksten schrijven?
Waarop mijn antwoord in het kort was: “Nee. In ieder geval, nog niet. De technieken die we gebruiken voor een uitstekende SEO-tekst die compleet klopt, en wellicht over een bedrijf of onderneming gaat die nog niet op de manier beschreven is online, kan ChatGPT niet optimaal schrijven.”
ChatGPT daarentegen, schreef over zichzelf: “Ja, ChatGPT kan helpen bij het schrijven van SEO-teksten, maar het is belangrijk om te begrijpen dat ChatGPT geen mens is en dus niet dezelfde creativiteit en nuances heeft als menselijke schrijvers. ChatGPT kan echter wel worden geprogrammeerd en getraind om bepaalde SEO-regels en -technieken te begrijpen en toe te passen bij het schrijven van teksten.
Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat het schrijven van SEO-teksten meer omvat dan alleen het opnemen van zoekwoorden. Een goede SEO-tekst moet ook relevant, nuttig en van hoge kwaliteit zijn voor de gebruikers en lezers.”
2. Kan ChatGPT correcte blogs schrijven?
Op deze vraag was mijn antwoord iets positiever ingeschat dan die van ChatGPT. Na andere reacties te hebben gelezen online en de bot zelf opdrachten te hebben gegeven was dit mijn conclusie:
“Ja. ChatGPT verzamelt over heel het internet informatie en schrijft aan de hand van je vragen en opmerkingen een correcte blog over een onderwerp naar jouw keuze. Ook kun je de bot meerdere opdrachten geven: geeft een maximaal aantal woorden, kies een invalshoek, stel specifieke vragen, geef de opdracht voor een bepaalde schrijfstijl en vraag of de tekst plagiaatvrij geschreven kan worden.”
ChatGPT had minder vertrouwen in zichzelf:
“Het vermogen van ChatGPT om correcte blogs te schrijven hangt af van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de trainingdata, de kwaliteit van de input en de gebruikte parameters. Als ChatGPT echter voldoende is getraind op een specifiek onderwerp en de juiste input en parameters krijgt, kan het wel kwalitatieve blogs produceren.
Het is echter belangrijk om de blogs die door ChatGPT zijn geschreven te controleren op grammaticale fouten, onjuistheden en inconsistenties. ChatGPT kan namelijk soms onjuiste of vreemde zinnen produceren die niet passen bij de context of het onderwerp.”
3. Wat zijn de nadelen van ChatGPT?
Voordat ik deze blog schreef had ik eigenlijk nog maar weinig nagedacht over de nadelen van de AI-bot doordat de mensen om me heen vooral lyrisch waren over de nieuwe mogelijkheden. Na wat verdieping kwam ik erachter dat ChatGPT wel degelijk nadelen heeft om actief rekening mee te houden bij het schrijven van teksten.
Mijn bevindingen waren dan ook: “ChatGPT neemt informatie over van het internet, dat daar is geplaatst door ons mensen. Nu is het zo, dat zeker niet alles op het internet waar is. Ondanks de overtuiging waarmee de bot informatie in een tekst verwerkt, kunnen hier onwaarheden in staan. Het is gevaarlijk om dat klakkeloos aan en over te nemen: zo zorgen we namelijk voor nog meer onwaarheden op het internet. Ook weten we niet waar de informatie vandaan komt, die ChatGPT in zijn teksten verwerkt. De grip op informatie verslechterd dus. We kunnen niet onze eigen bronnen kiezen en lezen hierdoor niet meerdere artikelen, waarna we een eigen afwegen van de waarheid kunnen maken.”
Naast foutieve informatie overnemen kwam ChatGPT, heel eerlijk, met nog meer nadelen over zichzelf:
“Gebrek aan menselijke creativiteit: Hoewel het in staat is om bepaalde regels en technieken te begrijpen en toe te passen, kan het niet dezelfde creativiteit, nuances en contextuele kennis bieden als menselijke schrijvers.
Gebrek aan emotionele intelligentie: Dit kan leiden tot teksten die niet goed aansluiten bij de gevoelens en behoeften van de doelgroep.
Mogelijke bias: ChatGPT is getraind op basis van enorme hoeveelheden tekstgegevens, waarbij sommige teksten mogelijk bevooroordeeld of discriminerend zijn.
Onjuiste informatie: ChatGPT kan onjuiste informatie produceren als het niet voldoende is getraind op een bepaald onderwerp of als de input onjuist is.
Beperkte controle: U kunt de tekst aanpassen en bewerken, maar u kunt niet altijd volledig voorspellen wat ChatGPT zal produceren.
Hoge kosten: Dit geldt vooral als u geavanceerde toepassingen wilt gebruiken of als u een grote hoeveelheid tekst wilt genereren.”
4. Neemt ChatGPT het werk van een content marketeer over?
Ik vond dit een erg brede vraag waardoor het lastig was een antwoord te formuleren. Wel wilde ik deze vraag sowieso hierbij betrekken omdat dit de enige vraag is die collega’s en vrienden aan mij stellen. Zelf kwam ik uit op het volgende: “Een content marketeer schrijft erg diverse teksten. Hierbij is een hoog gehalte van creativiteit nodig. ChatGPT kan deels het werk van een content marketeer overnemen. Blogs en artikelen kunnen globaal geschreven worden, waarna een content marketeer deze over kan lezen en verbeteren. Wel is het nodig om de teksten aan te passen naar de schrijfstijl van het bedrijf. Zeker als wij kijken naar het werk van een marketingspecialist: Een online marketingspecialist schrijft teksten vanuit een bepaald perspectief, met een bepaalde toon en met een heel duidelijk afgebakend doel. ChatGPT is vooral goed in informatief schrijven. Samen met bovenstaande nadelen van ChatGPT is het volledig overnemen van het werk van een content marketeer nog niet aan de orde. Wie weet komt ChatGPT daar nog wel, dat is niet uit te sluiten. Mijn verwachting is dat ChatGPT deels, maar niet geheel, de taken van een content marketeer over kan nemen.”
Tot mijn verbazing was het antwoord van ChatGPT eigenlijk precies hetzelfde:
“ChatGPT kan het werk van een content marketeer op bepaalde vlakken overnemen, zoals het schrijven van teksten op basis van specifieke richtlijnen, het optimaliseren van de tekst voor zoekmachines en het creëren van korte, snelle antwoorden op vragen. Echter, ChatGPT is geen vervanging voor een professionele content marketeer die beschikt over creatieve vaardigheden en menselijke inzichten, zoals empathie, humor en cultuur- en contextuele kennis.
Het vermogen van ChatGPT om het werk van een content marketeer over te nemen is afhankelijk van de specifieke vereisten en behoeften van het project. ChatGPT kan soms snel en efficiënt teksten produceren, maar het kan niet dezelfde creativiteit en nuances bieden als menselijke schrijvers. Een professionele content marketeer kan daarentegen een tekst schrijven die aansluit bij de persoonlijkheid van uw merk, de juiste tone of voice hanteert en rekening houdt met uw specifieke doelgroep.”
Wat is het uiteindelijke oordeel betreft de online marketing branche?
Aan de hand van mijn bevindingen op bovenstaande vragen ben ik tot de volgende eindconclusie gekomen als het gaat over de toekomst van content marketeers in de online marketing:
“ChatGPT is hierdoor niet de (volledige) toekomst van een content marketeer in de online marketing. Juist in online marketing houden we ons met technieken bezig die de bot niet voor ons kan aanhouden. Daarnaast kunnen we niet al het werk uit handen geven doordat er vaak geschreven wordt over een nieuwe onderneming, een nieuw product of een heel specifieke dienst. Het schrijven van social media posts in de juiste tone of voice en een specifiek doel, misschien wel overgoten met humor, lijkt dan ook nog veel te ver gezocht. Ook is het in de online marketing niet mogelijk om onwaarheden te verspreiden. Er zullen zeker standaard taken zijn die we over kunnen geven aan bots als ChatGPT. De realiteit is alleen wel dat we niet alles kunnen over geven.”
In principe was ChatGPT het daarmee eens:
“ChatGPT en andere generatieve taalmodellen hebben de potentie om de manier waarop we teksten schrijven en communiceren te veranderen, maar het is onwaarschijnlijk dat ze de rol van menselijke content marketeers volledig zullen vervangen in de nabije toekomst.
Hoewel ChatGPT bepaalde voordelen biedt, zoals de mogelijkheid om snel en efficiënt grote hoeveelheden tekst te produceren, mist het nog steeds de menselijke creativiteit, nuance en emotionele intelligentie die nodig zijn om teksten te schrijven die echt resoneren bij de doelgroep.”
Voordat ik begon aan deze blog had ik verwacht dat ChatGPT misschien wel veel positiever (voor de AI-bot dan) zou denken over het overnemen van content marketeers in de toekomst. Onze antwoorden liggen erg dicht bij elkaar en de bot kwam zelfs met nog meer nadelen over zichzelf dan die ik had kunnen vinden online. Uiteindelijk is dit geen verrassing, aangezien ChatGPT al zijn informatie van internet haalt, waar ik ook te vinden ben als ik op onderzoek ga.
Verwacht meer!
ChatGPT kan een leuke aanvulling zijn in de online marketing wereld, maar het komt niet dichtbij een vervanging. De juiste online marketingstrategie is namelijk voor ieder bedrijf uniek. Als je een perfect ingerichte online marketing wil heb je de kennis, ervaring, passie, creativiteit en het gevoel voor schrijven van een echte content marketeer nodig. Daarbij is de informatie die ChatGPT in een tekst verwerkt overgenomen van diverse bronnen waarvan je de afkomst niet krijgt te zien. Hierdoor heb je geen grip op de informatie die je verspreid; er bestaat een kans dat deze foutief is en van een website terecht komt die je niet zou willen vertegenwoordigen.
Een unieke aanpak voor jou
Wij schrijven unieke teksten aan de hand van jouw persoonlijke doelstellingen. Wil jij de taal van je doelgroep spreken dankzij perfect aansluitende content op je website en social mediakanalen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wij kijken aandachtig waar de beste kansen liggen voor jouw bedrijf en denken altijd actief met je mee. Onze content marketeers zetten zich in voor jouw online succes!